Nieuwsbrief van 1 juni 2022


Digitale inhoud en diensten

Consumenten downloaden films, abonneren zich op streamingplatforms, spelen online games, gebruiken sociale media of slaan bestanden op in de cloud. Deze digitale inhoud en diensten zijn sinds juni 2022 onderworpen aan zeer specifieke Europese regels. We ontcijferen ze voor u tot in de kleinste details.


Lees verder

Stakingen Ryanair: hoe vergoeding vragen?

Hebt u recht op een vergoeding van Ryanair naar aanleiding van de staking van het cabinepersoneel eind april? Velen ondervinden problemen met het compensatieformulier dat Ryanair ter beschikking stelt. Onder 'schadevergoedingen' vindt u een link waarmee u meer succes zou moeten hebben.

Lees verder

Surfen en klikken: betaalverplichting online

U grasduint wat op het internet, ziet iets interessant en klikt door om de totaalprijs te kennen. Ineens blijkt uw aankoop definitief en moet u betalen. Kan dat?

Lees verder

Voorbeeldbrief

U bezorgde een defect goed aan de handelaar en wacht tevergeefs op nieuws? Met deze voorbeeldbrief kunt u hem op zijn garantieverplichtingen wijzen. U hebt immers recht op een kosteloze herstelling of vervanging en dit binnen een redelijke termijn.

Lees verder

Vraag van de maand

De fiets die ik op 15 mei besteld heb, wordt begin juni geleverd. Op 1 juni gaan nieuwe garantieregels in. Gelden de oude of de nieuwe garantieregels voor mijn aankoop?

Lees verder

Lees alle nieuws

In 't kort

  • Rijdt u wel eens naar Frankrijk? In sommige Franse steden mag u enkel rijden met een milieusticker ‘Crit’Air’ die u online kunt bestellen. Maar opgelet! Sommige websites rekenen veel te veel aan voor dit vignet! Ons advies: koop het rechtstreeks op de officiële Franse website.

  • Een tweedehandswagen kopen in het buitenland is niet altijd een goed idee, zo blijkt uit het laatste jaarverslag van de vzw CarPass. Die stelt een groeiend aantal gevallen van tellerfraude vast bij import van voertuigen naar ons land.

  • Er is een groot tekort aan huurwagens in populaire vakantiebestemmingen, zo lazen we onlangs in de pers. Bent u nog op zoek naar een huurwagen voor uw reis deze zomer? Met deze tips trapt u niet in de val van malafide autoverhuurders.

  • Europese vliegtuigpassagiers hebben rechten als hun vlucht vertraagd is. Ook als de vlucht wordt uitgevoerd door een niet-Europese luchtvaartmaatschappij maar uit Europa vertrekt. Maar hoe zit het als u buiten Europa een tussenlanding maakt en de aansluitende vlucht vertraagd is? Het Europees Hof van Justitie oordeelt dat passagiers die twee of meer aansluitende vluchten reserveren in één boeking voor het hele traject van de EU-bescherming genieten.

  • De Europese Commissie keurde onlangs strengere consumentenregels voor online financiële diensten goed. Een voorbeeld: wie online financiële diensten aanbiedt, zal een herroepingsknop moeten aanbrengen. Dit voorstel moet nog besproken worden door de Raad en het Europees Parlement. Wordt vervolgd.

  • Door tekorten van bv. zonnebloemproducten moeten producenten bepaalde ingrediënten in hun producten vervangen. Hierdoor zijn de verpakkingen en etiketten niet altijd up-to-date. Met deze tips van de FOD Economie weet u welke producten zijn gewijzigd.

  • Nu de energieprijzen de pan uit swingen, schuimen velen het internet af op zoek naar goedkopere alternatieven. Maar opgelet voor frauduleuze onlineverkopers van brandhout en pellets die van de situatie misbruik maken. Verschillende consumenten hebben ons onlangs dergelijke frauduleuze websites gemeld. Zo koopt u veilig.

Lees verder
Facebook
Twitter
Website
DISCLAIMER
ECC België is medegefinancierd door de Europese Unie, de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie en OOBC vzw (Testaankoop).

De verwoorde visies en meningen zijn van de auteur(s) en stemmen niet noodzakelijk overeen met die van de Europese Unie, of het Uitvoerend Agentschap voor het midden- en kleinbedrijf (EISMEA), de FOD Economie of OOBC vzw (Testaankoop). Deze laatste kunnen hiervoor niet verantwoordelijk worden gehouden.
  With the help of the European Commission
© 2024 Europees Centrum voor de Consument België - Hollandstraat 13 - 1060 Brussel
tel: 02 542 33 46 - www.eccbelgie.be
Uitschrijven