Nieuwsbrief van 24 februari 2022


Vlucht vervroegd, wat nu?

Is de vertrektijd van uw vlucht met meer dan een uur vervroegd? Volgens het Europees Hof van Justitie hebt u dan dezelfde rechten zoals voorzien door de Europese wetgever bij een geannuleerde vlucht. We lichten de uitspraak toe.


Lees verder

www.eccnet.eu: de nieuwe webstek van ECC-Net

Het Netwerk van Europese Consumentencentra lanceerde onlangs zijn website: www.eccnet.eu. Zo krijgt ook het netwerk een visitekaartje in de vorm van een website.


Lees verder

De EU bij u in de buurt

Een vraag over wonen, werken, studeren, reizen enz. in de EU? Met de interactieve kaart ‘De EU bij mij in de buurt’ vindt u alle EU-organisaties in uw regio en komt u te weten welke diensten ze verlenen.

Lees verder

Gegevensbescherming

Uw persoonsgegevens veilig stellen, dat doet u best elke dag. Niet alleen op 28 januari, de internationale dag van de gegevensbescherming. Maar wat houdt dat nu precies in?

Lees verder

Stagiair(e) consumentenrecht

Is consumentenrecht jouw grote passie en zoek je een stageplaats in het kader van je opleiding rechten (bachelor of master)? Wij zijn op zoek naar een gepassioneerde stagiair(e) die met zijn/haar probleemoplossend werk een glimlach tovert op het gelaat van consumenten.

Lees verder

Voorbeeldbrief

De boekingssite talmt met de terugbetaling van uw geannuleerde vliegtickets? Vraag de luchtvaartmaatschappij met deze voorbeeldbrief informatie waarmee u extra druk kunt uitoefenen op de reserveringssite.

Lees verder

Zij werkten bij ECC België

Pas afgestudeerd aan de UGent, ging Jesse Pieters aan de slag bij ECC België en deed er zijn eerste werkervaring op. Net voor het afscheid, legden we hem even op de rooster. Benieuwd naar zijn ervaring?

Lees verder

Opgelost!

Hoewel ze haar vlucht via een platform boekt, vergoedt de luchtvaartmaatschappij mevrouw A. omdat ze niet geïnformeerd werd over het vervroegde tijdstip van vertrek.

Lees verder

Lees alle nieuws

In 't kort

  • De naam van het Europees Centrum voor de Consument België wordt opnieuw misbruikt! Oplichters bellen consumenten in onze naam en beweren korting te kunnen krijgen op energierekeningen. Ons advies: geef nooit uw persoonlijke gegevens door aan de telefoon. Ook de naam van ECC Cyprus wordt misbruikt door phishers die de indruk wekken u te kunnen helpen om geld terug te krijgen van een fraudeur in Cyprus.

  • De Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) pakt de misleidende telefonische verkoop van puzzelabonnementen aan en legt het bedrijf Servicecollect achter o.a. Eduspel een boete op. Kreeg u een frauduleuze beller aan de lijn? Dit zijn uw rechten.

  • Card Stop is voortaan bereikbaar via een nieuw telefoonnummer: 078 170 170. Goed nieuws! U betaalt geen extra kosten meer als u de dienst belt om uw bankkaart te blokkeren bij verlies, diefstal of fraude. Onze tip: bewaar het nieuwe nummer in uw mobiele toestel.

  • Cookiepop-ups, zoals gebruikt door 80% van de Europese websites, zijn illegaal en in strijd met de Europese privacywetgeving. Dat stelt de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit in een zaak tegen IAB Europe, de organisatie van de online reclamesector in Europa. De organisatie moet een boete van 250.000 euro betalen en krijgt wee maanden de tijd om een actieplan voor te leggen om zijn activiteiten in overeenstemming te brengen.

  • Wilt u uw mening kwijt over duurzaamheid en consumptiegoederen? Tot 5 april verzamelt de Europese Commissie de mening van organisaties en consumenten in Europa over dit thema. Hoe kan consumptie duurzamer, hoe zou het recht op reparatie verbeterd kunnen worden, …? #EUHaveYourSay!

  • Vertrouwt u op de reviews van andere kopers alvorens online te kopen? Op zich zeker een goede reflex! Maar hierop blind vertrouwen doet u best niet: de reviews op 2/3 van de websites die de Europese Commissie samen met de nationale autoriteiten onderzocht, blijken niet betrouwbaar. Gelukkig komt er op 28 mei een Europees verbod op valse onlinereviews dankzij deze richtlijn.

  • De Economische Inspectie ontvangt talloze meldingen over valse e-mails en sms’en. De meldingen gaan meestal over frauduleuze berichten in naam van bekende organisaties zoals itsme. De FOD Economie roept op u niet te laten vangen. Liep u toch in de val? Contacteer Ombudsfin. Deze bemiddelingsdienst voor financiële geschillen kan nagaan of uw bank enige verantwoordelijkheid draagt.

Lees verder
Facebook
Twitter
Website
DISCLAIMER
ECC België is medegefinancierd door de Europese Unie, de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie en OOBC vzw (Testaankoop).

De verwoorde visies en meningen zijn van de auteur(s) en stemmen niet noodzakelijk overeen met die van de Europese Unie, of het Uitvoerend Agentschap voor het midden- en kleinbedrijf (EISMEA), de FOD Economie of OOBC vzw (Testaankoop). Deze laatste kunnen hiervoor niet verantwoordelijk worden gehouden.
  With the help of the European Commission
© 2024 Europees Centrum voor de Consument België - Hollandstraat 13 - 1060 Brussel
tel: 02 542 33 46 - www.eccbelgie.be
Uitschrijven