twitter facebook
Nieuwsbrief van 31 mei 2017
 
Ongewenste betalende abonnementen

3,5 miljoen consumenten in België, Finland, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk en Zweden gingen de afgelopen drie jaar in op een aantrekkelijk onlineaanbod dat resulteerde in een ongewenst betalend abonnement of ‘subscription trap’. Zo blijkt uit een studie van het Zweedse Europees Centrum voor de Consument en het Consumenten Agentschap.

Lees verder

Registratie prepaidsimkaarten

Belt u met een prepaidkaart? U moet uw herlaadkaart voor 7 juni registreren bij uw operator. Zo niet wordt ze geblokkeerd en bent u uw beltegoed onherroepelijk kwijt.

Lees verder

Doorverkoop van tickets

U bent nog op zoek naar tickets voor uw favoriete concert, zomerfestival of sportwedstrijd. Helaas zijn alle tickets uitverkocht. Wat nu?

Lees verder

Peperdure slotenmakers

Raakt u buitengesloten en moet u beroep doen op een slotenmaker? Let op wie u belt! Met een gedragscode voor slotenmakers willen de Vlaamse Slotenmakers Unie en de Economische Inspectie een eind maken aan woekerprijzen.

Lees verder

Oproep: we hebben uw hulp nodig!

Valt u op een aanbod voor een gratis proefpakket op Facebook? Schrijf u zeker niet in. Doet u dit toch, dan is de kans groot dat u opgezadeld zit met een betalend abonnement. Maak wel een screenshot, snip of foto van het aanbod en stuur die naar ons. Eventueel met de link. Dit kan op onze facebookpagina of per e-mail naar [email protected] met als onderwerp ‘Oproep subscription trap’.

Lees verder

Vraag van de maand

Mijn negenjarige zoon heeft zonder er erg in te hebben voor 2000 euro spelletjes gedownload. Kan ik mijn geld terugvorderen?

Lees verder

Opgelost!

Mijnheer B. meldt zich aan voor zijn vlucht op de website van Ryanair en ontdekt dat zijn reservatie geen ingechekte bagage inhoudt. Toch heeft hij toen hij bij Gotogate zijn vlucht boekte deze optie aangevinkt en betaald (176 euro).

Lees verder
 


In 't kort
  • Europese consumenten hebben sterke rechten, zowel in eigen land als in het buitenland. zegt Věra Jourová, EU-commissaris voor Justitie en Consumentenzaken. Toch is er ruimte voor verbetering: de rechten moeten beter gehandhaafd en aangepast worden aan het digitale tijdperk. Daarvan maakt de Commissie nog in 2017 werk.

  • ECC-Net ontving de afgelopen maanden veel klachten van consumenten die ongewild vastzitten aan een duur abonnement nadat ze op Facebook een advertentie van LuxStyle aanklikten voor een gratis proefpakket. Intussen zijn alle advertenties van het Deense bedrijf LuxStyle wereldwijd geblokt op Facebook en Instagram.

  • De Europese Commissie heeft Facebook een boete opgelegd van 110 miljoen euro omdat het foutieve informatie verstrekte over de automatische koppeling van de gegevens van gebruikers van Facebook aan hun WhatsApp account. Facebook gaf eerder aan dat dit technisch onmogelijk was terwijl de accounts intussen wel gekoppeld werden.

  • Sinds 10 mei bestaat er een nieuwe erkende instantie voor de buitengerechtelijke geschillenbeslechting: de Ombudsman voor de Handel. Kocht u iets bij een van de aangesloten handelaars, waaronder Carrefour, Ikea, Cora …, dan kunt u bij deze ombudsman terecht voor bemiddeling wanneer u er samen met deze handelaar niet uitgeraakt.

  • Is uw vlucht geannuleerd en de luchtvaartmaatschappij heeft u dit niet minstens twee weken voor vertrek gemeld? Volgens de Verordening 261/2004 hebt u recht op een schadevergoeding. Ook als de luchtvaartmaatschappij uw online reisagent inlichtte maar deze u die informatie niet doorgaf. Dit heeft het Europees Hof van Justitie geoordeeld.

  • Nog volgens het Europees Hof van Justitie is een aanvaring van een vliegtuig met een vogel overmacht, waardoor de luchtvaartmaatschappij de passagiers niet altijd moet vergoeden als de vlucht hierdoor een langdurige vertraging oploopt.
 
 
DISCLAIMER
ECC België is medegefinancierd door de Europese Unie, de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie en OOBC vzw (Test Aankoop). Dit project is medegefinancierd door de Europese Unie. De verwoorde visies en meningen zijn van de auteur(s) en stemmen niet noodzakelijk overeen met die van de Europese Unie of het Europees Uitvoerend Agentschap Innovatieraad en kmo’s (EISMEA). Zij aanvaarden hiervoor geen enkele verantwoordelijkheid. Deze disclaimer geldt ook voor de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie, medefinancier van het project.
 
UITSCHRIJVEN
Wenst u de ECC-nieuwsbrief niet langer te ontvangen? Schrijf u dan uit met onderstaande link.
Uitschrijven

 
 
© Europees Centrum voor de Consument België - Hollandstraat 13 - 1060 Brussel - tel: 02 542 33 46 - www.eccbelgie.be