twitter facebook
Nieuwsbrief van 30 april 2019
 
Aliaz Cooperation SIA/HorsePower
Als sinds 2016 bezondigt Aliaz Cooperation SIA, de verkoper van HorsePower, zich aan afgedwongen aankoop. Alle negatieve aandacht ten spijt, blijft deze hardleerse firma consumenten opzadelen met ongevraagde toezendingen. Hoe lokt deze firma slachtoffers en wat kunnen zij ondernemen?
Lees verder

Eén cv maken betekent maandelijks betalen?
Consumenten zitten ongewenst vast aan een duur abonnement nadat ze online een curriculum vitae aanmaken. Overkwam u dit ook? ECC België legt uit hoe u kunt proberen uw geld terug te krijgen.
Lees verder

WOW Air is failliet
De IJslandse luchtvaartmaatschappij WOW Air is failliet. Alle vluchten uitgevoerd door deze luchtvaartmaatschappij zijn geannuleerd. Bent u getroffen? Lees waarop u recht hebt.
Lees verder

Bellen van thuis naar andere EU-landen
Bellen en sms’en vanuit België naar andere Europese landen worden vanaf 15 mei goedkoper. Dit is een logische stap na het afschaffen van de roamingtarieven in 2017, wat soms hallucinante gevolgen had.
Lees verder

Hoge boetes voor zwartrijders in Belgische LEZ
Wie zonder toelating in een lage-emissiezone rijdt, riskeert een hoge boete. Dat ondervonden ettelijke buitenlandse toeristen die Antwerpen en Brussel binnenreden. Maar ook Belgen lopen risico. ECC België legt uit wie een boete riskeert en hoe u ze kunt voorkomen.
Lees verder

Vraag van de maand
Ik ontving een betalingsaanmaning van Inter Payment Service en later van Lootsma & Partners die met inbeslagname van mijn bezittingen dreigen als ik de rekening van Holiday Deals niet betaal. Maar ik heb helemaal geen openstaande factuur. Wat nu?
Lees verder

Opgelost!
Mijnheer J.V. gaat in op een aanbod voor een gratis iPhone maar ontvangt geen smartphone, wel een rekening voor een ongewenst abonnement.
Lees verder

Werken bij ECC België

 

Lees verder
 


In 't kort
  • De autoverhuurders Enterprise en Sixt presenteren voortaan hun tarieven volledig transparant voor de consument. De nieuwe presentatie kwam er naar aanleiding van  een oproep van de Europese Commissie en Europese consumentenautoriteiten. Avis, Europcar, waartoe ook Goldcar behoort, en Hertz beloven te volgen, uiterlijk begin 2020. De bedoeling? Consumenten weten nu vooraf exact hoeveel hun huurwagen kost.

  • Koopt u online, dan  hebt u in de meeste gevallen een herroepingsrecht of bedenktijd van veertien dagen. Ook voor een matras waarvan de beschermfolie verwijderd werd, zo oordeelt het Europees Hof van Justitie. Net zoals bij geretourneerde kleding, kunnen matrassenverkopers geteste matrassen reinigen of desinfecteren en terug te koop aanbieden, zonder afbreuk te doen aan gezondheids- of hygiënevereisten.

  • Belgen shopten in 2018 meer dan ooit op internet. Dit blijkt uit de BeCommerce Market Monitor. 11,6 keer shopte de Belg gemiddeld online en dat voor een gemiddeld totaalbedrag van 1273 euro. 72% van de totale bestedingen online gebeuren bij een buitenlandse webwinkel. ‘Vliegtuigreizen en accommodatie’ (niet in pakket) blijft met 85% in 2018 de populairste categorie binnen de online uitgaven, gevolgd door ‘tickets voor attracties en events’ (77%) en ‘pakketreizen’ (65%).

  • Uit een screening van Europese webwinkels blijkt dat de informatie over prijzen en kortingen die deze sites aan consumenten verstrekken, vaak onduidelijk is. Deze informatie is nochtans een essentiële voorwaarde voor een geldige koopovereenkomst. “Hier moet een einde aan komen. Niet alleen omdat dit verwarrend is voor de consument, maar ook omdat hij daardoor vaak meer moet betalen dan hij aanvankelijk van plan was.” stelt Věra Jourová, commissaris voor Justitie, Consumentenzaken en Gendergelijkheid.

  • Een goede raad voor onlineshoppers: hecht met gezond verstand waarde aan reviews over bedrijven of producten op internet. Het blijkt kinderlijk eenvoudig om beoordelingen te manipuleren, valse reviews te plaatsen of ze in te kopen. Dat ontdekten onderzoekers van de Nederlandse Consumentenbond. Twijfelt u over de betrouwbaarheid van een webwinkel? Doe de Webshop Check!

  • De Handelsrechtbank van Wenen bestempelde twee clausules van de algemene voorwaarden van KLM als onredelijk bezwarend voor passagiers. De no-showclausule van toepassing op passagiers die niet komen opdagen voor een vlucht, is onredelijk. Ze houdt geen rekening met de reden waarom passagiers niet op de vlucht zaten en de vergoeding staat niet in verhouding met de ticketprijs. Ook de toeslag die KLM aanrekent aan passagiers die tussentijds hun vliegreis afbreken en dus vervroegd hun bagage willen ophalen, wordt veroordeeld. KLM kan nog tegen deze uitspraak in beroep gaan.

 
 
DISCLAIMER
ECC België is medegefinancierd door de Europese Unie, de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie en OOBC vzw (Test Aankoop). Dit project is medegefinancierd door de Europese Unie. De verwoorde visies en meningen zijn van de auteur(s) en stemmen niet noodzakelijk overeen met die van de Europese Unie of het Europees Uitvoerend Agentschap Innovatieraad en kmo’s (EISMEA). Zij aanvaarden hiervoor geen enkele verantwoordelijkheid. Deze disclaimer geldt ook voor de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie, medefinancier van het project.
 
UITSCHRIJVEN
Wenst u de ECC-nieuwsbrief niet langer te ontvangen? Schrijf u dan uit met onderstaande link.
Uitschrijven

 
 
© Europees Centrum voor de Consument België - Hollandstraat 13 - 1060 Brussel - tel: 02 542 33 46 - www.eccbelgie.be