Opgelost!

Mijnheer J.V. gaat in op een aanbod voor een gratis iPhone maar ontvangt geen smartphone, wel een rekening voor een ongewenst abonnement.

Mijnheer J.V. surft  op het net. Een enquête over zijn gebruik van Google Chrome popt op. Vult hij de enquête in, dan kan hij een iPhone winnen. Op voorwaarde dat hij met zijn kredietkaart 1,5 euro  betaalt. Een Iphone voor 1,5 euro ziet mijnheer J.V. wel zitten. Hij vult zijn kredietkaartgegevens in en … ontvangt inloggegevens voor de muziekstreamingdiensten van Azursnd.com. Geen woord over de iPhone die hij ook nooit ontvangt.

Omdat hij helemaal niet geïnteresseerd is in deze dienst, meldt hij dit via de chatbox op de website van Azursnd.com. Toch merkt hij enkele dagen later dat deze firma 65 euro inde via zijn kredietkaart. Hij probeert zijn geld terug te krijgen, maar tevergeefs.

Mijnheer J.V. hoopt dat dit wel lukt na tussenkomst van het ECC-Net - Azursnd.com is in Cyprus gevestigd - en dient een klacht in.

Uit analyse van het dossier blijkt dat mijnheer J.V. werd misleid De informatie over het abonnement stond enkel in kleine lettertjes op de website waar hij zijn kaartgegevens invulde. Er is dus geen geldige overeenkomst.

Dit argument gebruiken onze Cypriotische collega’s om Azursnd.com tot terugbetaling aan te zetten en het abonnement stop te zetten. En met succes. Azursnd.com betaalt mijnheer J.V. 65 euro terug.

Goed om te weten: ook anderen werden op gelijkaardige wijze gestrikt, soms via andere kanalen. Sommigen ontvingen bv. per sms een uitnodiging in naam van bPost om in ruil voor een gratis smartphone deel te nemen aan een online tevredenheidsenquête.

Onze tips