Handicap of beperkte mobiliteit: ken uw rechten bij het reizen per vliegtuig

Laatst aangepast op 23/11/2016.

3 december is het de internationale dag voor personen met een handicap. Daarom vestigt het netwerk van Europese Consumenten Centra (ECC-Net) de aandacht op passagiers met een handicap of beperkte mobiliteit. Hoewel het Europees recht specifieke consumentenrechten voorziet, ondervinden zij nog steeds grote problemen bij het reizen per vliegtuig.

ECC-Net ontvangt regelmatig informatieverzoeken en klachten

  • Een oudere Nederlandse vrouw zou een vlucht nemen van Amsterdam naar Sofia. Omdat zij niet in staat is om lange afstanden te stappen, kreeg zij hulp bij aankomst op de luchthaven,. Een werknemer bracht haar echter naar de verkeerde gate. Daardoor miste ze de vlucht.
  • Een Belgische man met een handicap meldde zich tweeënhalf uur voor de vlucht aan op de luchthaven in Bordeaux. Hij passeerde de check-in, maar moest zolang wachten op bijstand dat hij zijn vlucht naar Brussel miste. 
  • Een Oostenrijkse consument boekte een vlucht van Wenen naar Parijs. Zijn draagbaar dialysetoestel dat voor hem van levensbelang is, bleek te groot als handbagage. De luchtvaartmaatschappij weigerde een kosteloos vervoer van deze medische apparatuur.

Specifieke rechten voor reizigers met een handicap of beperkte mobiliteit

Overeenkomstig EU-Verordening nr. 1107/2006 over de rechten van gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit, hebben consumenten het recht om hun medische apparatuur in te checken zonder extra kosten. Bovendien moeten luchtvaartmaatschappijen het vervoer van geleidehonden of mobiliteitshulpmiddelen zoals rolstoelen aanbieden, meestal gratis.

Bijstand op luchthavens moet personen met een handicap in staat stellen om zich vanaf een aangewezen punt van aankomst naar het vliegtuig te begeven en van het vliegtuig naar een aangegeven punt van vertrek, met inbegrip van het aan en van boord gaan. Zo zullen passagiers met beperkte mobiliteit begeleid worden naar hun aansluitende vlucht, bus of taxi. Indien nodig moeten zij ook worden bijgestaan met hun bagage.

Passagiers met beperkte mobiliteit dienen hun hun behoefte aan bijstand ten minste 48 uur vóór het opstijgen van de vlucht over te maken aan de luchtvaartmaatschappij of de touroperator. De luchthaven verstrekt deze bijstand. Als de luchthaven deze vereiste bijstand niet levert, nemen de consumenten best zo snel mogelijk contact op met het luchthavenpersoneel. De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor problemen met de vlucht, de bagage of het inchecken van mobiliteitshulpmiddelen.

De verordening is van toepassing op alle luchthavens en luchtvaartmaatschappijen met een zetel in de Europese Unie, IJsland en Noorwegen. 

Uw rechten worden niet gerespecteerd? Contacteer ECC

Het ECC-Net biedt gratis hulp en advies voor passagiers met een handicap bij grensoverschrijdende geschillen, die reeds tevergeefs contact opnamen met de luchtvaartmaatschappij.

Voor meer informatie: www.eccbelgie.be/themas/reizen/reizen-met-het-vliegtuig/reizen-met-een-beperking