Commerciële of fabrieksgarantie
Als consument hebt u sowieso recht op een wettelijke garantie van twee jaar die de verantwoordelijkheid bij de verkoper legt. Maar soms biedt een producent of fabrikant u een extra waarborg: de commerciële garantie of fabrieksgarantie. Deze garantie is niet wettelijke verplicht. Fabrikanten zijn vrij om deze al dan niet aan te bieden en onder welke voorwaarden.
Wat mag u daarvan verwachten? ECC België onthult de voordelen en de valkuilen.
- Beschikt u over een fabrieksgarantie?
- Heeft de fabrikant een vertegenwoordiger in uw land?
- Waaruit bestaat de fabrieksgarantie?
- Welke kosten moet u dragen?
- Moet u de verkoper of de fabrikant contacteren?
Beschikt u over een fabrieksgarantie?
De commerciële garantie of fabrieksgarantie is geen wettelijke verplichting, maar moet wel in een geschreven document aangeboden worden. Bekijk dus goed uw factuur, de documenten geleverd bij het product, de website van de verkoper en fabrikant om te weten of er u een wordt aangeboden of niet. Is dit niet zo? Dan kunt u nog bij de verkoper terecht voor de wettelijke garantie van twee jaar.
Heeft de fabrikant een vertegenwoordiger in uw land?
De voorwaarden van deze commerciële garantie kunnen verschillen van land tot land. Bekijk dus voor de aankoop of de fabrikant aanwezig is in uw land, zeker als het gaat om een groot product (zoals een wasmachine). Het zal gemakkelijker zijn om een technieker van de fabrikant langs te laten komen, dan om het product terug te sturen naar de verkoper in het kader van de wettelijke garantie van twee jaar.
Waaruit bestaat de fabrieksgarantie?
Aangezien een producent vrij de voorwaarden mag bepalen, mag hij u wél een commerciële garantie aanbieden die een beperktere waarborg belooft dan de wettelijke garantie. De commerciële garantie loopt dan bijvoorbeeld maar voor één jaar, of sluit bepaalde onderdelen van een artikel uit.
Welke kosten moet u dragen?
Wees voorzichtig alvorens beroep te doen op de commerciële of fabrieksgarantie. Sommige kosten (retourkosten, bepaalde stukken, werkuren ...) kunnen u worden aangerekend. Is dit het geval? Doe dan beroep op de wettelijke garantie van twee jaar door de verkoper te contacteren.
Moet u de verkoper of de fabrikant contacteren?
Na een aankoop hebt u hoe dan ook recht op een wettelijke garantie van twee jaar – ook met een commerciële garantie op zak. Vertoont uw product gebreken? Richt u dan zeker tot de verkoper die aansprakelijk is voor de wettelijke garantie, en onthoud dat de commerciële garantie een optie blijft. Roep ze pas in als u er écht voordeel uit puurt.
Heeft u beslist beroep te doen op de verkoper inhet kader van de wettelijke garantie van twee jaar? Hij mag u niet zomaar doorverwijzen naar de fabrikant. Gebruik de commerciële of fabrieksgarantie enkel indien u er voordeel mee doet.
Uitzondering: kocht u een product langer dan zes maanden geleden? En merkt u dat het slecht begint te functioneren? Dan is het vaak tóch gemakkelijker om een beroep te doen op de commerciële garantie dan op de wettelijke.