Uw rechten
Rechten hebben en ze niet kunnen gebruiken, heeft weinig zin. ECC België legt u graag uit hoe u uw rechten kunt uitoefenen als consument.
- U controleert best of u het consumentenrecht aan uw kant hebt of niet. Dat kan bijvoorbeeld op onze website of op de website van de FOD Economie.
- Probeer zelf een oplossing te vinden met de tegenpartij door hem op uw rechten te wijzen. U wilt de tegenpartij schrijven maar weet niet goed hoe u uw klacht formuleert? Gebruik de voorbeeldbrieven ter inspiratie.
- Of betaalde u met een kredietkaart? Betwist de betaling en vraag terugbetaling aan de uitgever van uw kaart. Misschien betaalt die terug en is uw probleem van de baan.
- Geen oplossing en hulp nodig? Dit zijn uw opties:
Opgelet: Onderstaande opties maken enkel kans als de verkoper betrouwbaar is. Zegt uw buikgevoel dat er iets niet klopt? Voor online verkopers kunt u de Webshop Check doen. U zult al snel ontdekken of de verkoper te vertrouwen is of niet. Bent u opgelicht of is de verkoper niet pluis, dan is de politie of Economische Inspectie uw enige optie. Betaalde u met kredietkaart? Dan kunt u uw geld eventueel terugvorderen via de kredietkaart.
- Bij ECC België kunt u terecht voor juridisch advies en bijstand naar een minnelijke oplossing indien het om een grensoverschrijdend probleem gaat. Dit wil zeggen dat uzelf en de handelaar in verschillende EU-lidstaten gevestigd zijn.
- Hebt u een probleem met een handelaar in België? Dan kan de Consumentenombudsdienst of een consumentenorganisatie zoals Test Aankoop u helpen
- Gespecialiseerde geschillencommissies en ombudsdiensten, bv. voor bankdiensten, telecommunicatie, postsector …, kunnen snel, goedkoop en buiten de rechtbank een oplossing vinden voor uw probleem. U vindt ze allemaal op het ODR-platform.
- Soms is er geen andere mogelijkheid dan naar de rechtbank te stappen. Gelukkig bestaan er bepaalde vereenvoudigde Europese procedures voor grensoverschrijdende consumentengeschillen.
- Maar wat als uw tegenpartij failliet is of in vereffening? Dan vindt u hier uw opties: Uw rechten bij een faillissement van een winkel of bedrijf.
Geen consument of geen consumentenprobleem? Weet ook dat er verschillende Europese diensten bestaan waar u praktische informatie kunt verkrijgen als burger of als bedrijf.
Bent u wat overdonderd door al deze informatie? Of eerder visueel ingesteld? Dit overzicht bundelt alle informatie. Volg gewoon de pijlen naar de juiste oplossing voor uw consumentenprobleem.