Wat als u werd opgelicht?
Fraude komt helaas alsmaar vaker voor. Criminelen dringen uw mailbox binnen, bellen u onaangekondigd op of misleiden u met valse advertenties. Zulke oplichtingspraktijken herkennen is belangrijker dan ooit. Maar wat doet u als u toch werd opgelicht?
Hieronder vindt u enkele algemene tips van ECC België. Op zoek naar specifiekere informatie? Op deze website verdiept u zich in verschillende actuele oplichtingspraktijken.
- Dien klacht in bij de uitgever van uw betaalmiddel.Betaalde u met uw bankkaart? Neem dan contact op met uw bank. Gebruikte u uw kredietkaart? Betwist dan de betaling via www.mijnkaart.be.
- Doe melding.Dien een klacht in bij de lokale politie, Safeonweb of via ConsumerConnect van de FOD Economie. Zonder melding kunnen de inspectiediensten niet achter de daders aangaan. Schaamt u zich omdat u goedgelovig was? Dat is absoluut niet nodig: u deed als slachtoffer niets verkeerd.
- Neem contact op met de verkoper die u heeft misleid.Vraag de verkoper om uw rechten als consument te respecteren, de aankoop te annuleren en uw eventuele betaling(en) terug te storten.
- Doe een beroep op ECC België.Komen u en de verkoper niet tot een overeenkomst? Neem contact op met ECC België en vraag ons om advies of bemiddeling.
- Schrijf een review.En waarschuw zo andere potentiële slachtoffers. Zeker als u geen gehoor bij de verkoper krijgt, kan uw review toch voor een doorbraak zorgen. Blijf wel altijd beleefd: zo voorkomt u dat u zelf in gebreke wordt gesteld.
- Wees extra waakzaam.Eens fraudeurs over uw gegevens beschikken, is de kans groot dat ze u opnieuw contacteren en nogmaals oplichten. Ze geven zich uit voor iemand anders, beweren dat ze u zullen ‘helpen’ om uw geld terug te krijgen … en bestelen u nog een keer.