Coronavirus en uw consumentenrechten in Europa

Laatst aangepast op 12/02/2020.

Dat COVID-19 ons dagelijks leven ontwricht is duidelijk. Vliegtuigen blijven aan de grond. Landen kondigen een inreisverbod aan. Restaurants sluiten verplicht de deuren. Evenementen worden geannuleerd …

Sinds de start van de coronapandemie wordt ECC-Net overspoeld met vragen zoals: “Welke zijn mijn rechten als

  • mijn vlucht geannuleerd is?”
  • mijn pakketreis niet doorgaat?”
  • ik mijn hotelreservatie wil annuleren?”
  • het concert waarvoor ik tickets kocht verschoven is naar een latere datum?”
  • ik een onlinebestelling tijdens de bedenktijd wil terugsturen?”

Het antwoord op deze en andere vragen vindt u hier. Wie weet zit uw probleem er tussen en hebt u meteen uw antwoord!

Zit u met vragen over de  impact van de kleurcodes van de FOD Buitenlandse Zaken? Het antwoord op twee vragen hebben we alvast in beeld gebracht.

Toch niet gevonden? Neem contact op met onze juridische dienst (02 542 33 46 of via het formulier). Onze dienstverlening is gratis.

Omwille van het groot aantal vragen in verband met corona, vragen wij u rekening te houden met een behandeltermijn van meer dan een maand. Wij doen ons uiterste best om u zo snel en zo goed mogelijk te antwoorden. We danken u alvast voor uw begrip.

Hebt u een reis gepland? Enkele tips

  • Lees onze veelgestelde coronavragen en antwoorden.

  • Kreeg u een tegoedbon aangeboden na annulatie van uw vervoersticket of pakketreis? Hoe het met coronavouchers zit, leest u hier.

  • Bezoek regelmatig de website van de FOD Buitenlandse Zaken voor een update van de huidige situatie op uw besteming. Opgelet: een negatief reisadvies betekent niet dat uw reisbureau, reisorganisator of uitvoerder verplicht is uw reservatie te annuleren.

  • Annuleert het reisbureau of de uitvoerder uw reservering niet en verkiest u niet te vertrekken? Raadpleeg de annuleringsvoorwaarden in het contract. Probeer vóórdat u annuleert een compromis te bereiken als een volledige terugbetaling niet mogelijk is. Zo kunt u bv. een tegoed vragen voor gebruik bij een nieuwe boeking.

  • Hebt u een reisverzekering afgesloten? Vraag uw verzekeraar of en onder welke voorwaarden u gedekt bent als u zelf annuleert omwille van het coronavirus.

Laatste update: 18/05/2020