Frankrijk voorziet in een onmiddellijke terugbetaling van coronavouchers ontvangen na de annulatie van toeristische diensten aan personen in een ‘moeilijke’ situatie
Laatst aangepast op 05/11/2020.
Door de COVID-19-pandemie zagen talloze consumenten hun reisplannen voor 2020 in het water vallen. Geannuleerde pakketreizen moeten volgens Europese regels volledig terugbetaald worden maar sommige landen voorzagen nieuwe regels die een tegoedbon als alternatief voor terugbetaling toelaten.
Ook in Frankrijk konden professionals dankzij een specifieke wet een tegoedbon uitreiken voor een annulatie tussen 1 maart 2020 en 15 september 2020 van een pakketreis, accommodatie, autohuur en andere toeristische diensten.
De coronapandemie zorgt er ook voor dat veel consumenten in nauwe financiële schoentjes komen te staan door bv. jobverlies, technische werkloosheid, ziekte of overlijden. Er is een lichtpuntje voor deze consumenten die bij een Franse reisorganisator een toeristische dienst boekten en die door de coronapandemie voor 15 september 2020 geannuleerd zagen. Onder bepaalde voorwaarden hebben zij recht op een onmiddellijke terugbetaling in geld en moeten zij daarvoor niet wachten tot de geldigheidstermijn van de voucher (18 maanden) verstreken is.
Voorwaarden voor onmiddellijke terugbetaling van een door COVID-19 geannuleerde toeristische dienst
- U hebt een pakketreis of andere toeristische dienst geboekt en niet alleen transport.
- U kocht die via een reisagent die actief is in Frankrijk (ter plekke of online) en aangesloten bij Atout.
- Uw reservaties zijn geannuleerd tussen 1/3/2020 en 15/09/2020 en u ontving al een tegoedbon.
- De voucher is niet gedeeltelijk gebruikt.
- Door een moeilijke situatie kunt u geen 18 maanden op terugbetaling wachten. U kunt dit staven met documenten die een van deze situaties bevestigen:
- u verkeert in financiële moeilijkheden die sinds de boeking erger zijn geworden (bv. ontslag door de pandemie).
- iemand van het reisgezelschap is overleden.
- iemand van het reisgezelschap is zwanger en kan een medisch attest voorleggen dat reizen verbiedt.
- de gezondheidstoestand van iemand van het reisgezelschap is verslechterd en reizen tijdens de geldigheidsperiode van de voucher is niet mogelijk. Het volstaat niet dat u een ‘hoogrisicopersoon’ of bejaard bent. Als u intensieve medische behandelingen ondergaat waardoor u de komende maanden niet kunt reizen, is dit wel een geldig argument.
- u bent tijdens de geldigheidsduur van de voucher (18 maanden) om professionele redenen naar een ander land verhuisd.
ECC België vraagt voor u terugbetaling aan
Denkt u dat u in aanmerking komt voor de terugbetaling van een tegoedbon die u ontving van een Franse reisorganisator of professional? Dien uw aanvraag in via het online klachtenformulier met vermelding van ‘Commission_paritaire’. Dit versnelt de gratis behandeling van uw aanvraag.
Wie beslist of ik recht heb op een onmiddellijke terugbetaling?
Alle aanvragen die beantwoorden aan alle voorwaarden komen automatisch in aanmerking voor de terugbetaling van de coronavoucher.
De aanvragen worden voorgelegd aan een Franse onafhankelijke paritaire commissie. Die bestaat uit twee consumentenvertegenwoordigers en twee leden uit de reissector. Het Europees Centrum voor de Consument in Frankrijk vertegenwoordigt uw rechten in deze commissie.
Voor meer informatie over de gevolgen van het coronavirus voor uw rechten als consument, kunt u onze veelgestelde vragen raadplegen.