Faillissement van Thomas Cook
Laatst aangepast op 10/11/2020.
Wacht u nog steeds op een terugbetaling na de annulering van uw reis door het faillissement van de Britse reisorganisatie Thomas Cook? Afhankelijk van wat u hebt geboekt (pakketreis of een vlucht) en het land waar u hebt geboekt, verschillen uw rechten. We maken een klein overzicht voor u.
U hebt een vlucht geboekt bij de luchtvaartmaatschappij Thomas Cook Airline
De luchtvaartmaatschappij Thomas Cook heeft haar activiteiten stopgezet. Het faillissement van een luchtvaartmaatschappij wordt jammer genoeg door geen enkel garantiefonds gedekt. Daarom is de kans dat u uw geld terugkrijgt erg klein, of zelfs onbestaande. Kom meer te weten over het faillissement van een luchtvaartmaatschappij op onze website.
U hebt een vlucht geboekt bij de luchtvaartmaatschappij Condor
Condor is een dochtermaatschappij van Thomas Cook UK maar gevestigd in Duitsland. De maatschappij kreeg een lening van de Duitse staat en blijft daarom haar vluchten verder aanbieden. U hoeft zich voorlopig dus geen zorgen te maken als u via dit bedrijf een vlucht hebt geboekt, maar controleer regelmatig de status van uw vlucht op de website van het bedrijf.
U hebt een pakketreis gekocht (vlucht + accommodatie) die zou worden uitgevoerd door Thomas Cook
Europa verplicht alle reisorganisaties zich te verzekeren tegen een faillissement. U moet dus worden opgevangen door het garantiefonds van de reisorganisatie die ofwel uw reis zal omboeken, ofwel zal terugbetalen ofwel uw terugreis zal organiseren als u momenteel in het buitenland bent. De bevoegde organisatie verschilt per land.
In België wordt het faillissement van Thomas Cook België verzekerd door het Belgische Garantiefonds Reizen, GFG. Meer informatie leest u hier.
In Frankrijk moet u contact opnemen met de APST (l’Association professionnelle solidarité touriste), die de belangrijkste borgsteller is van reisorganisaties in Frankrijk.
In Nederland, wordt het faillissement beheerd door het garantiefonds SGR.
In het Verenigd Koninkrijk maakt men het onderscheid tussen reizen die al dan niet beschermd worden door ATOL. Deze informatie vindt u terug op de bevestiging van uw reservering. Meer informatie vindt u op de website van ECC Verenigd Koninkrijk.
In Duitsland wordt het faillissement van Thomas Cook Duitsland beheerd door de verzekeringsmaatschappij Kaera. Echter, omwille van het hoog aantal slachtoffers, kon de verzekeringsmaatschappij slechts 17,5% van de reiskosten terugbetalen die het onderwerp van de schuldvorderingen uitmaakten. De Duitse staat heeft de terugbetaling van het saldo daarom overgenomen. U hebt tot 15/11/2020 de tijd om het juiste online formulier in te vullen. Om de bijkomende terugbetaling te verkrijgen, moet u aan meerdere voorwaarden voldoen:
- U moet uw reis geboekt hebben via een Duitse touroperator.
- Uw reis werd uitgevoerd door een van de volgende touroperators: Thomas Cook Touristik GmbH, Bucher Reisen & Öger Tours GmbH, Thomas Cook international AG met hoofdkantoor in Zwitserland OF Tour Vital Touristik GmbH.
- U moet het schadegeval hebben aangegeven bij de verzekeraar Zürich Versicherung/KAERA of TravelSafe en een brief hebben ontvangen waarin de verzekeraar een terugbetaling van 17,5% van de reiskosten bevestigt.
- U moet uw vordering tegen de touroperator hebben ingediend bij de bevoegde gerechtelijke curator:
- Thomas Cook Touristik GmbH ou Bucher Reisen & Öger Tours GmbH
- Thomas Cook International AG
- Tour Vital Touristik GmbH
Voor het online formulier waarmee u de bijkomende terugbetaling kunt aanvragen, klik:
- hier wanneer u uw reis hebt geboekt met touroperator Thomas Cook Group (Touristik GmbH en Bicher Reisen & Öger Tours GmbH).
- hier wanneer u hebt geboekt met Thomas Cook International AG met hoofdkantoor in Zwitserland.
- hier wanneer u hebt geboekt via Tour Vital Touristik GmbH.
Hoe vul ik het formulier in?
- Voeg "Reisebestätigung/Rechnung" (bevestiging van de boeking/factuur) bij en de "Sicherungsschein"of "Reisesicherungsschein", die verklaart dat de prestatie wordt gedekt door Zürich Versicherung/KAERA of TravelSafe. Dit document vindt u onderaan de pagina of op de laatste pagina van de boekingsbevestiging.
- Wanneer u de betalingsbewijzen bijvoegt, zorg er dan voor dat ze de volledige terugbetaling van de reiskosten rechtvaardigen. Wanneer de betaling in meerdere keren werd gedaan, gebruik dan de rubrieken "Teilzahlung 1", "Teilzahlung 2" enz. en vermeld elke betaling (voorschot en saldo) in de daarvoor voorziene rubriek.
- Wanneer u met uw bankkaart hebt betaald, moet u bewijzen dat u geprobeerd hebt om uw geld terug te vorderen via uw bank of kredietkaartmaatschappij. Vraag hiervoor een verklaring van uw bank (dit document moet in het Duits of Engels geschreven zijn). Het online formulier zal u om een dergelijk document vragen.
- Voeg een kopie bij van de brief van de verzekeraar waarin de verzekeraar u informeert over de terugbetaling van 17,5%. Het rekeninguittreksel die de terugbetaling van de verzekering bewijst, voldoet niet.
Eenmaal het online formulier volledig ingevuld en gecontroleerd, download het, print het af en laat het ondertekenen (handtekening, datum en plaats) door alle deelnemers aan de reis, wiens namen, voornamen en geboortedata ook op het formulier zijn vermeld.
Eenmaal ondertekend, scan en upload het in het online formulier (hiervoor is in principe een plaats voorzien op pagina 11 van het formulier) voordat het wordt gevalideerd.
Opgelet: U hebt uiterlijk tot 15 november 2020 om deze online procedure uit te voeren. Volgens onze informatie, zal uw aanvraag bij een onvolledig ingevuld formulier (wanneer sommige velden niet zijn ingevuld) in principe geweigerd worden. Hebt u vragen? Raadpleeg de FAQ gepubliceerd door de Duitse staat.