Usenet stuurt betalingsaanmaningen voor ‘verborgen’ abonnementen
Laatst aangepast op 20/04/2017.
Consumenten contacteren ECC België met klachten over de firma Usenet. Deze onderneming uit San Marino stuurt betalingsaanmaningen naar consumenten, meestal voor een bedrag van 110,96 euro. Het zijn abonnementskosten voor een download- en opslagdienst verstrekt door Usenet. De consumenten beweren echter dat ze enkel inschreven op een gratis testaanbod van 14 dagen.
ECC België heeft het registratieproces onder de loep genomen en waarschuwt voor het misleidende karakter.
Het gratis testaanbod verhult een betalend abonnement
Het registratieproces van Usenet verloopt in verschillende stappen. Tijdens dit proces wordt meerdere keren en in grote letters aangegeven dat het proefaanbod gratis is: ‘Nu gratis testen!’, ’14 dagen gratis’.
Enkel de kleine lettertjes vermelden dat het gratis aanbod na verloop van 14 dagen automatisch overgaat in een jaarabonnement van 99,96 euro, tenzij de consument zich er uitdrukkelijk tegen verzet.
De consumenten ontvangen niet altijd een bevestigingsmail met de informatie over het aanbod en het bestaan van het herroepingsrecht van 14 dagen. Zij ondernemen dus niets om te vermijden dat het een jaarabonnement wordt.
ECC België vindt de verkooppraktijken van Usenet misleidend, en dit om twee redenen:
- Usenet benadrukt meermaals tijdens het registratieproces dat het testaanbod gratis is.
- Usenet informeert de consumenten onvoldoende over het feit dat het gratis proefaanbod automatisch overgaat in een betalend abonnement.
Wat nu?
Ontvangt u betalingsaanmaningen van Usenet, Contentia en/of Aviteo? Stuur Usenet en/of het incassobureau (Contentia of Aviteo ) een e-mail waarin u de ontvangen factuur betwist en verwijst naar het misleidende karakter van het registratieproces. U zegt dat het contract daardoor nietig is en u niets wenst te betalen.
Blijft u betalingsaanmaningen ontvangen? Usenet is in San Marino gevestigd en maakt geen deel uit van ECC-Net. We kunnen wel het Duitse incassobureau Aviteo aanschrijven via onze Duitse collega’s. Vul hiervoor het klachtenformulier in.
Hulp om het Belgische incassobureau Contentia te contacteren, kunt u verkrijgen bij een advocaat, een consumentenorganisatie zoals Test-Aankoop of eventueel de Consumentenombudsdienst.