Zonnigreizen lokt consumenten met gratis reis en zend hen een factuur van 89 euro
Laatst aangepast op 28/02/2017.
Belgische consumenten kregen een telefoontje van het Nederlandse Zonnigreizen. Ze stemden in met het ontvangen van een e-mail met verdere informatie maar ontvingen ook een factuur. Bent u ook beetgenomen? ECC België legt uit wat te doen.
Hoe gaat Zonnigreizen te werk?
Consumenten worden opgebeld door Zonnigreizen. Met de heuglijke mededeling dat ze een gratis reis hebben gewonnen. Ze mogen een mail verwachten met alle verdere informatie. In die bewuste mail is echter alleen sprake van een betalend lidmaatschap om te kunnen genieten van de voordelen van Zonnigreizen, zijnde kortingen op reizen. Daar hebben de consumenten echter geen akkoord voor gegeven. Zich afmelden via de website van Zonnigreizen lukt niet. Ook e-mails baten niet want de consumenten ontvangen toch een factuur van 89 euro.
Het gaat hier zonder twijfel om een afgedwongen aankoop, wat een verboden handelspraktijk is.
De televerkoper moet duidelijke informatie verstrekken over o.a. zijn identiteit, het precieze product of dienst, de totaalprijs en het herroepingsrecht. Het is aan de televerkoper om te bewijzen dat een consument instemde met het volledige aanbod. Hij moet dus voor elk onderdeel van het aanbod een duidelijk akkoord hebben gegeven. Kreeg de consument slechts halfslachtige informatie en werd hij gelokt met een gratis reis, dan gaat het om een misleidende en dus ongeldige verkoop. In dat geval moet de consument niets betalen.
Bent u slachtoffer van Zonnigreizen?
Betwist de ontvangen factuur per mail geadresseerd aan [email protected]. Ontvangt u toch nog betalingsaanmaningen? Dien uw dossier in bij ECC België.