Europadag 2024: ECC-Net formuleert prioriteiten voor consumentenbescherming in Europa
Laatst aangepast op 09/05/2024.
Ter gelegenheid van Europadag en de komende Europese verkiezingen presenteert het netwerk van Europese Consumentencentra (ECC-Net) enkele prioriteiten voor het consumentenbeleid van de toekomst. En dit vanuit bijna 20 jaar ervaring met wat leeft tussen consumenten en verkopers in Europa. De vragen en klachten die wij ontvangen, geven ons inzicht in wat goed zit op vlak van consumentenbescherming en in wat beter kan.
Nieuwe prioriteiten door veranderende consumptiegewoonten en een evoluerend digitaal landschap
Het netwerk van Europese Consumentencentra behandelde in 2023 meer dan 124.000 vragen en klachten en vorderde bijna 9 miljoen euro terug voor consumenten met een geschil met een handelaar gevestigd in een ander EU-land, IJsland of Noorwegen. Dankzij onze dagelijkse bemiddeling met consumenten en bedrijven, hebben wij een goed zicht op de aard van de problemen die zich stellen.
De afgelopen jaren heeft de Europese Unie verschillende nieuwe rechten ingevoerd die de consument versterken en beschermen. In aanloop van de Europese verkiezingen op 9 juni zetten we die in de kijker op Facebook. Volg ons!
Veranderende consumptiegewoonten en een snel evoluerend digitaal landschap vragen om geüpdatete prioriteiten die verder bouwen op de sterke basis die gelegd is in de periode 2019-2024. ECC-Net formuleert enkele prioriteiten:
- AI en digitale risico's: bescherming van de belangen van de consument
- Veilige digitale portemonnees: verbetering van de veiligheid van digitale betalingen
- Fraudebestendige toekomst: versterking tegen fraude en oplichting
- Sterke passagiersrechten: een update
- Een echte Europese interne markt: hardnekkige problemen aanpakken
Meer weten?
Bent u benieuwd naar alle prioriteiten van het ECC-Net? Die leest u in het beleidsdocument: For a Europe which protects its consumers in their daily lives.