Opgelost!

De vlucht van mijnheer en mevrouw K. en hun reisgezelschap landde met meer dan drie uur vertraging. Tui Fly weigert hen te vergoeden en verwijst daarvoor naar het slechte weer. Terecht?

Mijnheer en mevrouw K. uit Frankrijk hadden voor een groep van tien een vlucht geboekt bij het Belgische TUI Fly . Op de dag van het vertrek was er vertraging en de groep landde uiteindelijk meer dan drie uur later dan gepland. Daarom vraagt het reisgezelschap, zoals de Europese regels over de rechten van de vliegtuigpassagiers voorziet, een compensatie van 400 euro per persoon. Maar TUI weigert.

Het geschil komt in handen van ECC België dat de luchtvaartmaatschappij contacteert. TUI Fly verwijst naar het slechte weer tijdens de vorige vlucht. Algemeen wordt dat aanvaard als ‘buitengewone omstandigheid of overmacht’, en volgens de Europese regelgeving dus een geldige reden om niets te moeten betalen.

Maar ECC wijst erop dat het de vorige vlucht was die door het slechte weer was gehinderd, niet de vlucht in kwestie. Bovendien kon de luchtvaartmaatschappij niet staven dat ze alle redelijke maatregelen nam om buitengewone omstandigheden te kunnen ondervangen. Zo heeft het Europese Hof van Justitie in 2011 geoordeeld dat een maatschappij voldoende tussentijd moet voorzien tussen twee vluchten om te voorkomen dat een vertraging ten gevolge van buitengewone omstandigheden bij de daaropvolgende vluchten onvermijdelijk tot vertraging of annulering leidt.

Bij de vlucht van dit reisgezelschap was de tijd aan de grond  onvoldoende lang om de vertraging van de voorgaande vlucht op te vangen. TUI aanvaardt daarom om de tien betrokken passagiers elk 400 euro toe te kennen.