Publicaties

Hebt u graag uw informatie in de vorm van een gratis brochure, pdf of video? U vindt hier de lijst met de publicaties van ECC België en van het ECC-netwerk.

Gebruik de zoekfunctie in publicaties om uw thema op te zoeken:

09-12-20 Jaarverslag ECC België 2012: Dit betekende ECC België in 2012 voor de consument

Het jaarverslag 2012 van het ECC, gegoten in een overzichtelijke pdf, geeft meer informatie over de soort van vragen die bij de consumenten spelen en wat het ECC betekende voor de consument in 2012.


09-12-20 Jaarverslag ECC België 2014

ECC België presenteert zijn jaarverslag 2014 dat visueel beschrijft wat het in 2014 voor de consument betekende. In 2014 hielp ECC België 6790 consumenten in België en 878 EU-consumenten tegen een Belgisch bedrijf. Deze vragen en klachten worden uiteraard behandeld in samenwerking met de collega’s uit de verschillende ECC’s in de EU.


09-12-20 Jaarverslag ECC België 2013: De cijfers & de verhalen en uitdagingen achter de cijfers

Het Europees Centrum voor de Consument België publiceert in haar jaarverslag 2013 de cijfers en activiteiten van het afgelopen jaar. De juristen van ECC België ontvingen 7.053 vragen en klachten van consumenten uit België en andere EU-landen. De meest voorkomende klachten komen van consumenten die problemen ondervonden tijdens hun reis en met aanbiedingen van gratis stalen of andere aanlokkelijke promoties op het internet. 73 % van deze aankopen gebeurden online.


09-12-20 Transitplaten in de Europese Unie

Wie een auto koopt in een ander land van de EU kan voor transitplaten opteren om de auto naar België te brengen. Maar waar kunt u daarvoor terecht en hoeveel kosten ze? Het ECC heeft deze informatie samengebracht en geeft land per land een overzicht.


09-12-20 Uw rechten als treinpassagier in Europa

Welke informatie moet u krijgen van de spoorwegmaatschappij voor u uw reis aanvangt of tijdens de reis? Hebt u recht op een vergoeding als de trein vertraging heeft? Wat zijn de verplichtingen van de maatschappij als de trein ergens op het spoor geblokkeerd is? Welke diensten mogen personen met een beperkte mobiliteit verlangen van de Europese spoorwegmaatschappijen? Wat is de aansprakelijkheid van de spoorwegmaatschappij bij ernstige ongevallen? En waar kunt u terecht met uw vragen en klachten?


09-12-20 Timesharing in Europa

Deze brochure geeft u meer inzicht in de valkuilen, rechten en te ondernemen acties met betrekking tot timesharing. Richtlijn 2008/122/EG heeft de bescherming verbeterd van huidige en toekomstige timesharingeigenaars. Toch blijft timesharing zelden of nooit interessant en hanteren verkopers vaak agressieve en misleidende verkooptechnieken.


09-12-20 Op reis in Europa. Alles over je rechten voor, tijdens en na je reis

Met deze gids wil het ECC de consument grondig informeren zodat hij als reiziger weet hoe hij bij eventuele problemen best handelt. De gids is opgebouwd in 4 delen: 1. De reis reserveren, 2. Het voervoer, 3. Op de vakantiebestemming en tenslotte 4. Klachten.

Deze gids is helaas niet meer helemaal up to date wat roaming, klachten en andere details betreft. De juiste informatie vindt u op onze website in de rubriek 'Reizen'.


09-12-20 Kopen op het internet. Laat je niet vangen!

Waarop moet u letten wanneer u iets aankoopt via het internet en welke zijn uw rechten?


09-12-20 Kerstcadeaus kopen op het internet

Waarop moet u letten wanneer u iets op het internet koopt? Wanneer begint u eraan om zeker te zijn dat u de geschenken tijdig ontvangt? Wat te doen als u niet tevreden bent met het cadeau? Dankzij deze folder met 6 slimme tips van het ECC vertrekt u in alle veiligheid op cadeautjesjacht.


09-12-20 Informatiefiche over ECC België

Deze informatiefiche over ECC België verduidelijkt in een oogopslag waar ECC België voor staat en wat het voor u kan betekenen. Ze beschrijft de top 5 gebieden van klachten en bevat een kaart die aangeeft waar de meeste klachten ontstaan.