Levering van online aankopen
Laatst aangepast op 23/01/2020.
U deed een online aankoop en kijkt vol ongeduld uit naar de levering. Maar wat als de levering uitblijft of het pakje beschadigd blijkt? Of als u zich gewoonweg bedacht? Het ECC België beantwoordt al uw vragen.
Wie is verantwoordelijk voor beschadigde of verloren pakjes?
De handelaar is uw contractpartij. Hij is dan ook verantwoordelijk voor het pakket totdat u het fysiek in ontvangst neemt. Betwist hij de niet-levering? De verkoper moet bewijzen dat u het pakket in ontvangst nam. Hij kan u in geen geval doorverwijzen naar de pakjesdienst.
Moet ik de inhoud van het pakket controleren en de bezorger laten wachten?
Dit is niet verplicht maar controle van de inhoud van het pakje voordat u het officieel in ontvangst neemt, is aanbevolen. Vooral als de verpakking beschadigd is. Is er schade, noteer het op de leveringsbon of weiger en breng de verkoper onmiddellijk op de hoogte.
Welke zijn mijn garantierechten?
U hebt twee jaar garantie op al uw aankopen bij een EU-handelaar. Al geldt deze wettelijke garantie niet overal op dezelfde manier. Vertoont uw aankoop een defect meer dan zes maanden na aankoop? De Belgische verkoper kan u vragen te bewijzen dat het over een fabricagefout gaat. Deze omkering van de bewijslast geldt niet in Frankrijk bv. Daar hebt u werkelijk twee jaar garantie !
Mag de pakjesdienst het pakket aan de voordeur achterlaten?
Nee, eigenlijk mag dit niet. Ook al doen bezorgers het soms wel. Neemt de bezorger het initiatief om het pakket bv. aan uw voordeur of in de tuin achter te laten en het gaat verloren, dan is de handelaar verantwoordelijk en moet hij u de aankoop terugbetalen. Opgelet: dit geldt niet als u zelf maatregelen nam opdat de pakjesdienst het pakket bv. in de garage zou achterlaten.
Wat als de bezorger het pakje afgeeft bij de buren?
De bezorger mag dergelijk initiatief niet nemen, tenzij u hem hier vooraf om verzocht. De algemene voorwaarden van vele pakjesdiensten bevatten nochtans een clausule die levering bij de buren toelaat. Dergelijke clausule is echter onwettig.
Verwacht u dat u niet thuis zal zijn op het moment van de levering? Vraag de pakjesdienst te leveren op een afhaalpunt waar u het zelf kunt oppikken op een moment dat u schikt.
Moet ik een pakket bestemd voor mijn buren aanvaarden?
Nee, uw buren riskeren hun rechten te verliezen mocht er een probleem zijn dat niet gemeld werd bij de levering. U bewijst er uw buren geen dienst mee.
Herroeping: wat is dat?
Onlineaankopen kunt u niet op dezelfde manier beoordelen als aankopen in de winkel. Daarom hebt u een herroepingstermijn van veertien dagen, te rekenen van de levering van het goed of het inschrijven op een dienst. Er zijn enkele uitzonderingen zoals bederfelijke producten, gepersonaliseerde goederen en reisdiensten. Wilt u een aankoop herroepen, dan moet u de handelaar informeren en zijn retourprocedure volgen.
Waarop moet ik letten als ik een aankoop retourneer?
De goederen moeten met zorg verpakt zijn. Gebruik hiervoor bij voorkeur de originele verpakking. Al is dit niet verplicht, ook niet als het om een terugzending onder garantie gaat. Controleer het terugzendadres. Soms verschilt het van het adres waarvan het pakje werd verzonden. Twijfelt u? Contacteer de handelaar.
Wie is verantwoordelijk voor verloren retourzendingen?
Dat hangt ervan af. Bood de handelaar gratis retourneren aan, dan is hij verantwoordelijk en moet hij u terugbetalen. Hebt u het terugzenden zelf geregeld, contacteer dan de pakjesdienst die u conform zijn voorwaarden zal vergoeden. Bewaar steeds het terugzendbewijs.
Wie betaalt de terugzendkosten?
U als koper moet de terugzendkosten betalen, tenzij de verkoper u hierover niet vooraf informeerde. In de praktijk bieden talrijke onlineverkopers gratis retourneren aan.
Wat als de verkoper niet wil leveren?
Dankzij de Europese wetgeving ‘geoblocking’ mag een webshop uit een ander EU-land uw bestelling niet weigeren op basis van uw nationaliteit, woonplaats of verblijfplaats. Maar hij is niet verplicht om overal in de Europese Unie te leveren. U zult zelf de levering moeten organiseren of kunt het product afhalen in een vooraf overeengekomen afhaalpunt.
Wie contacteren bij problemen?
U kocht bij een onlinehandelaar gevestigd in een ander EU-land, Noorwegen of IJsland? Contacteer bij problemen het Europees Centrum voor de Consument België (www.eccbelgie.be) voor juridisch advies.