Vraag van de maand
Laatst aangepast op 24/02/2022.
Ik heb een vliegticket geboekt via een boekingssite, dus niet rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij. Mijn vlucht is geannuleerd en ik word van het kastje naar de muur gestuurd. Met wie kan ik contact opnemen?
De Europese wetgeving is heel duidelijk: de luchtvaartmaatschappij moet u terugbetalen in geval van annulering van een vlucht. In de praktijk zal de luchtvaartmaatschappij de tussenpersoon vergoeden die u op zijn beurt het geld zal overmaken zodra hij het ontvangt. U moet daarom uw verzoek tot terugbetaling naar de boekingssite sturen, die het aan de luchtvaartmaatschappij moet doorgeven.
In deze uitzonderlijke situatie hebben veel luchtvaartmaatschappijen een terugbetalingsbeleid via een voucher geïmplementeerd. Bent u niet geïnteresseerd in een tegoedbon? U mag die weigeren. Noch de boekingssite, noch de luchtvaartmaatschappij kan u ertoe dwingen deze te aanvaarden.
Stemt de luchtvaartmaatschappij in met een terugbetaling, maar de boekingssite biedt u toch uitstel van uw reis of een waardebon aan? Betwist het aanbod van de boekingssite en eis een terugbetaling. De boekingssite mag uw geld dat ze van de luchtvaartmaatschappij ontvangt niet houden en u in ruil een voucher of omboeking geven.
Stelt de luchtvaartmaatschappij een uitstel van uw reis of een tegoedbon voor en geeft de boekingssite dit voorstel enkel door? Betwist het voorstel van de luchtvaartmaatschappij. Hou er wel rekening mee dat de boekingssite niet veel speelruimte heeft. Controleer daarom het terugbetalingsbeleid van de luchtvaartmaatschappij op haar website. Voorziet het beleid geen geldelijke terugbetaling, en hebt u geen interesse in een uitstel of tegoedbon, laat het dan weten aan de boekingssite en betwist het beleid bij de luchtvaartmaatschappij. Dit doet u best met het contactformulier op de website van de luchtvaartmaatschappij.
De reserveringssite talmt om u terug te betalen? Neem schriftelijk contact op met de luchtvaartmaatschappij om te vragen of zij een restitutieverzoek van de boekingssite heeft ontvangen en, zo ja, of zij hier gevolg aan heeft gegeven. Vraag dan een schriftelijke bevestiging van de luchtvaartmaatschappij op welke dag ze welk bedrag aan de boekingssite heeft overgemaakt. U kunt daarvoor gebruikmaken van deze voorbeeldbrief. De reactie van de luchtvaartmaatschappij stelt u in staat om indien nodig actie te ondernemen tegen de boekingssite.
Voor meer informatie over de gevolgen van het coronavirus voor uw rechten als consument, kunt u onze veelgestelde vragen raadplegen.