Nieuwe consumentenregels in 2022: een overzicht
Laatst aangepast op 06/12/2022.
Europese regels beschermen uw consumentenrechten en bieden u rechtszekerheid. Dankzij deze geharmoniseerde regels in de EU-lidstaten, geniet u overal dezelfde basisbescherming, ongeacht waar u koopt.
De Europese wetgever zorgde in 2022 voor een update van een aantal regels die de rechten van consumenten beschermen. We geven u een overzicht van de belangrijkste nieuwigheden in 2022.
Wettelijke garantie
De nieuwe Richtlijn Consumentenkoop leidde tot nieuwe garantieregels in België. Afhankelijk van de datum waarop u kocht, zijn uw rechten anders.
Expliciete regeling digitale inhoud en digitale diensten
Een Europese richtlijn regelt sinds 1 juni 2022 uw rechten bij aankoop van digitale inhoud (bv. games en applicaties) en digitale diensten (bv. cloudopslag of streaming).
Dit zijn uw rechten wanneer:
- u de verkregen digitale inhoud of dienst niet ontvangt.
- de verkregen digitale inhoud of dienst niet naar behoren functioneert.
- de leverancier de digitale inhoud of digitale dienst na levering eenzijdig wijzigt.
Betere bescherming tegen oneerlijke handelspraktijken
Europese wetgeving die misleidende en agressieve verkooppraktijken verbiedt is al enkele jaren van kracht. De lidstaten wilden consumenten helpen zich nog beter te verdedigen tegen dit soort praktijken. Dit resulteerde in nieuwe maatregelen die ingingen op 28 mei 2022. Dit zijn de belangrijkste:
- webshops moeten de nog meer dan voorheen informatie over hun identiteit vermelden op hun website.
- verbod op manipuleren van klantenreviews door de onlineverkoper.
- verbod op geautomatiseerde aankoop via bv. bots van tickets voor concerten, sportwedstrijden en andere grote evenementen. Dit moet woekerprijzen voorkomen op de doorverkoopmarkt van gegeerde tickets.
Meer transparantie op onlinemarktplaatsen
Deze Europese regels versterken de rechten van de digitale consument en verplichten onlineplatforms (bv. Bol.com, Amazon, eBay) u voor het sluiten van de koopovereenkomst te informeren over:
- de gebruikte parameters die de volgorde bepalen waarin de aanbiedingen van derde verkopers verschijnen.
- de identiteit van de derde verkoper afgaande op de verklaring die het platform van hem ontving. Is het een handelaar of een privépersoon?
- het feit dat u niet beschermd bent door de Europese consumentenwetgeving als u bij een particuliere verkoper met andere woorden een privépersoon koopt.
Wilt u meer weten over de rol van een onlineplatform, met wie u een contract sluit en hoe u oplichting voorkomt? Dan is ‘Kopen op een online platform’ geschikte leesvoer.
Correcte aankondiging van prijsvermindering
Hebt u een koopje gespot? De referentieprijs biedt u voortaan meer duidelijkheid over uw werkelijke voordeel. De referentieprijs is de laagste prijs van de afgelopen 30 dagen.
Is een goed of dienst in prijs verminderd? De verkoper moet naast de te betalen prijs ook de referentieprijs aanduiden. Deze maatregel biedt Europese consumenten meer transparantie.
Bescherming bij ‘gratis’ digitale inhoud en diensten
Digitale inhoud en diensten zijn soms gratis. Maar weet dat u dan niet met geld betaalt. Wél met uw persoonsgegevens. Denk bijvoorbeeld aan sociale media.
Dankzij de Europese richtlijn 2019/770 hebt u ook voor ‘gratis’ online inhoud en diensten een herroepingsrecht. De aanbieder van deze inhoud of dienst moet u daarom net zoals bij de aankoop van ‘gewone producten en diensten’ duidelijke informatie geven over:
- de duur van de dienst
- hoe u zich kunt uitschrijven
- de bedenktijd van 14 dagen
- het verwijderen van uw persoonsgegevens
Ook zijn de garantieregels van toepassing op ‘gratis’ online inhoud en diensten.
ECC tot uw dienst
Hebt u na het lezen over uw rechten en tips bij onlineaankopen nog vragen? Contacteer onze juristen. Zij geven u graag antwoord. Gratis.