Consumentennieuws
31/05/2022 Voorbeeldbrief
Met deze voorbeeldbrief kunt u de handelaar op zijn garantieverplichtingen wijzen. U hebt immers recht op een kosteloze herstelling of vervanging en dit binnen een redelijke termijn.
31/05/2022 Vraag van de maand
De fiets die ik op 15 mei besteld heb, wordt begin juni geleverd. Op 1 juni gaan nieuwe garantieregels in. Gelden de oude of de nieuwe garantieregels voor mijn aankoop?
21/04/2022 Stakingen Ryanair: uw rechten
Het cabinepersoneel van Ryanair kondigt een staking aan van 22 tot 24 april. Hebt u een vlucht gepland met Ryanair op die data? Onzeker is of u zult vliegen. Zeker is dat u rechten hebt! Lees hier welke.
15/03/2022 Wereld Consumentenrechtendag 2022
Ter gelegenheid van Wereld Consumentenrechtendag zet het ECC-Net enkele voorbeelden van duurzame ‘best practices’ van over het hele continent in de kijker. Of hoe gluren bij de buren ons op goede ideeën kan brengen.
24/02/2022 Vraag van de maand
Ik heb een vliegticket geboekt via een boekingssite. Mijn vlucht is geannuleerd. Vraag ik terugbetaling aan de boekingssite of de vliegmaatschappij? Lees het antwoord.
24/02/2022 www.eccnet.eu: de nieuwe webstek van ECC-Net
Het Netwerk van Europese Consumentencentra lanceerde onlangs zijn website: www.eccnet.eu. Zo krijgt ook het netwerk een visitekaartje in de vorm van een website.
24/02/2022 De EU bij u in de buurt
Een vraag over bv. wonen, werken, studeren in de EU? Met de interactieve kaart ‘De EU bij mij in de buurt’ vindt u alle EU-organisaties in uw regio en komt u te weten welke diensten ze verlenen.
24/02/2022 Voorbeeldbrief
De boekingssite talmt met de terugbetaling van uw geannuleerde vliegtickets? Vraag de luchtvaartmaatschappij met deze voorbeeldbrief informatie waarmee u extra druk kunt uitoefenen op de reserveringssite.
24/02/2022 Opgelost!
Hoewel ze haar vlucht via een platform boekt, vergoedt de luchtvaartmaatschappij mevrouw A. omdat ze niet geïnformeerd werd over het vervroegde tijdstip van vertrek.