Het digitaal faillissementsdossier – Regsol
Stel: U bestelt een goed of dienst, maar een faillissement treft de winkel of de handelaar gaat in vereffening. Bijgevolg ontvangt u uw bestelling niet. Wat kunt u doen om uw geld te recupereren als u niet met een kredietkaart betaalde?
Een schuldvordering indienen als schuldeiser
Helaas hebt u geen andere keuze dan zo snel mogelijk een schuldvordering in te dienen bij de curator of vereffenaar aangeduid door de rechtbank. Sinds 1 april 2017 moeten alle schuldvorderingen in principe elektronisch worden ingediend via Regsol.
Momenteel kan dit enkel voor schuldvorderingen tegen een Belgische handelaar, maar dit zal tegen 2019 uitgebreid worden tot heel Europa.
Moet ik als particulier gebruik maken van Regsol?
In principe moet elke schuldeiser gebruik maken van Regsol om een schuldvordering in te dienen. Enkel in uitzonderlijke gevallen kunt u uw schuldvordering per aangetekende brief aan de curator bezorgen. Zo kunnen schuldeisers die in het buitenland verblijven en particulieren die niet worden bijgestaan door een advocaat rechtstreeks terecht bij de curator.
Een schuldvordering indienen, wat kost dat?
Het indienen van een aangifte van schuldvordering via Regsol is gratis.
Binnen welke termijn moet ik een vordering indienen?
Deze termijn staat in het faillissementsvonnis en is meestal 30 dagen. Via de zoekfunctie in Regsol kunt u nagaan of er al een faillissementsvonnis werd uitgesproken tegen een bepaalde handelaar. U vindt er meteen ook de contactgegevens van de aangestelde curatoren.
Wat bij andere situaties?
U betaalde de bestelling met een kredietkaart, uw aankoop bij een failliete handelaar ging stuk, u hebt nog een cadeaubon of uw luchtvaartmaatschappij ging failliet? ECC België licht ook deze situaties toe.