Vraag van de maand
Het vakantieverblijf dat ik gereserveerd heb, is echt niet wat ik ervan had verwacht en stemt niet overeen met de beschrijving! Wat nu?
Dit is wat u moet doen:
Reageer onmiddellijk ter plaatse. Informeer de hotelbediende, de eigenaar of zijn vertegenwoordiger ter plaatse onmiddellijk over uw ongenoegen. Misschien is het probleem eerder klein of kan het snel verholpen worden. Vraag het probleem op te lossen of een korting. Is uw verblijf verderzetten echt geen redelijke optie? Pols of u terecht kunt in een ander hotel/vakantieverblijf of negotieer een volledige terugbetaling. Zorg ervoor dat u een schriftelijke bevestiging van uw klacht ontvangt.
Contacteer de reisorganisator of de tussenpersoon (platform of reserveringswebsite) als u het logies niet rechtstreeks bij de uitbater boekte.
- U reserveerde het verblijf in het kader van een pakketreis? Contacteer de reisorganisator of zijn vertegenwoordiger ter plaatse. Hij moet al het nodige doen om uw probleem op te lossen. Blijkt dit onmogelijk, dan moet hij een alternatief verblijf voorstellen. Voldoet dit alternatief niet? U hebt recht op kosteloze repatriëring naar uw vertrekplaats en op een vergoeding.
- U reserveerde enkel het verblijf? Kijk op de website van de tussenpersoon hoe u uw klacht moet indienen.
In beide gevallen, reageer snel - best de dag van aankomst - en bewaar alle bewijsstukken van uw klacht (bv. e-mail, fax, telefoonrekening).
Vergaar zoveel mogelijk bewijs om uw klacht kracht bij te zetten. Maak foto’s, video’s van de probleemsituatie of verzamel getuigenissen van andere reizigers. Dit hebt u nodig als u na thuiskomst een vergoeding wilt vragen.
Bij thuiskomst: kon uw probleem ter plaatse niet verholpen worden of kreeg u nog niet de gevraagde compensatie? Stuur onmiddellijk na thuiskomst een schriftelijke klacht (e-mail of aangetekende brief) naar de hotelhouder, de eigenaar en/of naar de reisorganisator. Komt u samen niet tot een oplossing en is de hotelhouder, eigenaar of reisorganisator in Europa geregistreerd? Dien uw klacht in bij ECC België via het online klachtenformulier.