Persberichten
Een overzicht van de persberichten van ECC België – de recente bovenaan:
04/05/2023 (04/05/2023) Jaarverslag ECC België 2022
Bijna 10 miljoen euro. Dat is het bedrag dat het netwerk van Europese Consumentencentra (ECC-Net) in 2022 terugvorderde voor consumenten in Europa via minnelijke oplossingen met Europese handelaars en ondernemingen. De 29 Europese Consumentencentra die deel uitmaken van ECC-Net, hielpen meer dan 118.000 Europese consumenten. Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) in België alleen behandelde 13.136 dossiers of meer dan 10% van al die vragen tot hulp. ECC België zet deze cijfers graag in de kijker ter gelegenheid van Europadag op 9 mei.
04/08/2022 (04/08/2022) ECC ontvangt klachten over buitenlandse datingsites met sprekende namen en misleidende handelspraktijken
Het Europees Centrum voor de Consument België publiceerde op haar website een advies met juridische argumenten, tips en een voorbeeldbrief. Met behulp van deze argumenten en voorbeeldbrief kunnen consumenten de schuldvordering betwisten.
11/03/2022 (11/03/2022) Wereld Consumentenrechtendag
Ter gelegenheid van Wereld Consumentenrechtendag zet het ECC-Net enkele voorbeelden van duurzame ‘best practices’ van over het hele continent in de kijker. Of hoe gluren bij de buren ons op goede ideeën kan brengen.
07/10/2021 (07/10/2021) European Youth Event 2021: Europa beschermt de rechten van jonge consumenten
Op 8 en 9/10 verzamelen Europese jongeren in Straatsburg voor het ‘European Youth Event’ 2021. Op de agenda: duurzaamheid en digitale kwesties. Met vragen over hun consumentenrechten in Europa kunnen jongeren terecht bij ECC België.
07/10/2021 (07/10/2021) Retourzendingen: wie draagt het financiële risico?
Dankzij het herroepingsrecht kunt u onlinebestellingen meestal retourneren. Maar wie moet opdraaien voor de kosten als de ene partij beweert dat het pakket correct verzonden werd en de andere dat hij niets of een pakket met beschadigde inhoud heeft ontvangen?
07/05/2021 (07/05/2021) Europadag 2021
Het ECC-Net is erin geslaagd meer dan 4 miljoen euro terug te vorderen voor consumenten die door de pandemie bv. niet konden reizen of problemen hadden met hun onlinebestelling.
12/03/2021 (12/03/2021) 2020 was een pittig jaar voor Europese consumenten én voor ECC België
De COVID-19 pandemie impacteerde de burger ook als consument. Reizen werden geannuleerd en online aankopen werd de norm. En niet alleen bij Belgische bedrijven. Dat blijkt uit het jaarverslag van het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België dat in 2020 een absoluut recordaantal vragen en klachten ontving over grensoverschrijdend consumeren: 19.540. 72% van de vragen gericht aan ECC België betreft onlineaankopen, waarvan het merendeel bij webwinkels gevestigd in onze buurlanden. Wereld Consumentenrechtendag op 15 maart is de ideale gelegenheid om de cijfers bekend te maken.
20/11/2020 (20/11/2020) Hulp en advies aan meer dan 1 miljoen Europese consumenten: ECC-Net viert 15 jaar grensoverschrijdende consumentenbescherming
Uw vlucht naar Polen wordt geannuleerd. De handtas die u in Italië hebt gekocht, is beschadigd. U zit vast aan een duur en ongewenst abonnement. Wat nu? Sinds zijn oprichting in 2005 heeft het netwerk van Europese Consumentencentra (ECC-Net) meer dan een miljoen consumenten bijgestaan met dit soort problemen. Alleen al in de context van de COVID-19-pandemie wendden meer dan 90.000 consumenten zich tot ECC-Net voor hulp. Vandaag viert het netwerk zijn 15e verjaardag.
15/10/2020 (16/10/2020) Het Europees Centrum voor de Consument kaart sommige COVID-19-praktijken aan van online boekingsplatforms
Naar aanleiding van honderden klachten over de huidige (weinig) commerciële praktijken van sommige online boekingsplatforms, heeft ECC-Net zijn eerste meldingen gedaan bij de EC en het CPC-netwerk.
30/09/2020 (01/10/2020) Een consumentenprobleem. Wat nu?
Waar kunnen consumenten terecht met hun consumentenprobleem? Het netwerk van Europese Consumentencentra (ECC-Net) ontdekte dat consumenten vaak niet weten hoe ze die moeten aanpakken. Ter gelegenheid van zijn 15e verjaardag zet het netwerk een van zijn belangrijkste taken in de kijker: consumenten begeleiden en gidsen naar de juiste dienst bij het oplossen van hun consumentenprobleem. ECC-Net heeft heel wat in petto zodat consumenten zelf hun rechten kunnen afdwingen.