Jaarverslag 2015 van het Europees Centrum voor de Consument België
Benieuwd naar hoe het jaar 2015 verliep voor ECC België? Het Europees Centrum voor de Consument geeft u graag een overzicht van de belangrijkste cijfers, consumentenervaringen en activiteiten van 2015 in haar jaarverslag van 2015.
Inhoud
- Neem een kijkje in onze dossiers
- Top cases
- En waren de consumenten tevreden over onze diensten?
- Hoe hebben we in 2015 aan onze bekendheid gewerkt?
- Platform voor online-geschillenbeslechting
- Welke activiteiten ondernam ECC België met zijn partners?
- Wat mag u van ons verwachten in 2016?
Wat is er ons opgevallen?
- Luchtvaartpassagiers vinden hun weg naar het ECC bij vertraging, annulatie of overboeking.
- 63 % van de Belgische consumenten kocht online bij een buitenlandse webshop. En 13 % heeft in een buitenlandse winkel iets gekocht.
- ECC België ontving in 2015 dubbel zoveel klachten over televerkoop als in 2013. Het gaat om 20 % van onze dossiers. De televerkopers zijn gevestigd in Nederland en benaderen overwegend Nederlandstalige consumenten. Deze gehaaide verkopers bellen de Belgische consument op en bieden hem bijvoorbeeld een gratis proefboekje aan. Dat hieraan een abonnement gekoppeld is, komt de consument pas later echt te weten.
En dan nog de optelsom
We behandelden 4404 klachten van Belgische consumenten met een geschil tegen een buitenlandse handelaar en we contacteerden 913 Belgische bedrijven met een klacht tegen een Belgische handelaar.Ook kregen we 1944 informatievragen over consumentenrechten in Europa.
= TOTAAL van 7261 vragen behandeld in 2015.