3,5 miljoen Europese consumenten slachtoffer van online abonnementen in de afgelopen drie jaar
3,5 miljoen consumenten in België, Finland, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk en Zweden gingen de afgelopen drie jaar in op een aantrekkelijk onlineaanbod dat resulteerde in een ongewenst betalend abonnement of ‘subscription trap’. 15% van de betrokkenen zijn jongeren in de leeftijdsgroep van 18 tot 25 jaar. Te weinig jongvolwassenen (12%) kenden hun consumentenrechten.
Lucratieve handel
Consumenten lokken met aantrekkelijk aanbiedingen op websites en sociale media en hen ongewenst opzadelen met dure abonnementen blijkt een lucratieve bezigheid. Getuige daarvan de vele klachten die het netwerk van Europese Consumenten Centra (ECC-Net) de afgelopen jaren ontving en de hardnekkigheid waarmee de betrokken handelaars hun activiteiten verderzetten. Ondanks acties van ECC-Net en economische inspecties. Dit zette ECC Zweden, samen met het Zweedse Consumenten Agentschap, aan tot een onderzoek in België, Finland, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk en Zweden.
Wat is een subscription trap?
U kent ze vast, de advertenties op uw Facebook, e-mail of andere webpagina’s. Tijdens de afgelopen drie jaar klikten naar schatting 3,5 miljoen consumenten uit België, Finland, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk en Zweden op aanbiedingen van gratis proefpakketjes. Maar wat de consument niet weet en waarvoor hij bij ECC aanklopt, is dat het om een betalend abonnement gaat.
Jongeren tussen 18 en 25 jaar blijken kwetsbare doelgroep
De consumenten werden gepolst naar hun kennis over hun consumentenrechten. Slechts 12% van de 18- tot 25-jarigen beantwoordden alle vragen correct tegen 16% bij de 26- tot 75-jarigen. Ook blijkt dat 75% van de jongeren minstens wekelijks een aanbod zien dat ‘te mooi is om waar te zijn’ tegen 65% van de 26-tot 75-jarigen. Dit maakt jongeren tot een kwetsbare doelgroep. En dat blijkt uit de cijfers: 15% van de ondervraagde jongeren hebben ervaring met ongewenste ‘subscription traps’. 11% van de 26-75-jarigen.
“Meer consumenten moeten de moed opbrengen om voor zichzelf op te komen als ze niet-bestelde goederen ontvangen of ongewenst opgezadeld werden met een abonnement. Maar uit de resultaten blijkt dat velen onvoldoende gewapend zijn en hun consumentenrechten onvoldoende kennen, zeker jongvolwassenen” zegt Karen Ghysels, Directeur ECC België.
Over ongewenste abonnementen
De juiste reflexen voor u bestelt.
Een online-abonnement opzeggen.
Over de studie
De studie is een kwantitatief onderzoek uitgevoerd door Sifo Kantar in de zes landen, België, Finland, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk en Zweden, waarvan het ECC-Net het grootste aantal problemen met ongewenste abonnementen registreerde.
Download de samenvatting van de studie.
Over ECC-Net
ECC België maakt deel uit van het netwerk van Europese Consumentencentra. Het bestaat uit 30 centra: een in elke EU-lidstaat, een in IJsland en een in Noorwegen. De centra verstrekken gratis informatie, advies en bijstand op maat aan de consumenten die problemen hebben met grensoverschrijdende transacties in een ander land binnen het netwerk.