Persberichten

Een overzicht van de persberichten van ECC België – de recente bovenaan:

08/05/2019 (08/05/2019) Consumenten in het hart van Europa! Hebt u het gemerkt?

Europa. Wat zit erin voor u? Een terechte vraag waarop u het antwoord misschien wel schuldig blijft. Veel rechten die Europa voor Europese consumenten bedong, lijken vanzelfsprekend. Maar zijn het niet. In aanloop van Europadag en de Europese verkiezingen rolt het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België een campagne uit die de verwezenlijkingen van Europa voor Europese consumenten in de kijker zet. Zo weet u wat erin zit voor u!


12/03/2019 (12/03/2019) Is een webshop betrouwbaar? Doe de ‘Webshop Check’ van ECC België

Problemen met onlineaankopen? Beter voorkomen dan genezen! ECC België wil beletten dat consumenten misleid worden door frauduleuze websites. De Webshop Check biedt tips om ze gemakkelijk te herkennen.


05/11/2018 (5/11/20018) Namaakgoederen kopen? Een slecht idee! #ImNotFake

Onder het motto #ImNotFake toeren ECC België en andere partners met de Federal Truck langs Belgische scholen. Met deze campagne willen ze jongeren aantonen waarom namaak kopen een slecht idee is.


19/06/2018 (19/06/2018) Klachten over misleidende verkoopstechnieken zijn goed voor 31% van de klachten van ECC België in 2017

ECC België behandelde in 2017 een record aantal dossiers: 10.155. Consumenten kaartten vooral de misleidende verkoopstechnieken aan, zowel per internet als per telefoon.


07/05/2018 (07/05/2018) De interne markt wordt 25: een kwarteeuw bescherming van de Europese consument

25 jaar. Zolang genieten Europese consumenten al van de voordelen die de interne markt hen biedt. Op Europadag (9 mei) zet het ECC-Net enkele belangrijke veranderingen voor consumenten in de kijker.


12/04/2018 (16/04/2018) Oplichters aan de lijn? Ontdek de preventiecampagne!

ECC België, FOD Economie, Contactcentres.be en de ‘Bel-Me-Niet-Meer’-lijst lanceren de preventiecampagne ‘Oplichters aan de lijn’ om consumenten te wapenen tegen malafide televerkopers.


29/03/2018 (29/03/2018) Vlucht vertraagd of geannuleerd? Bereken en claim uw vergoeding!

Uw vliegreis gaat niet over rozen? Met de ‘Bereken uw schadevergoeding’- module op de website van ECC België achterhaalt u snel en makkelijk of u recht hebt op compensatie en in welke vorm.


27/02/2018 (01/03/2018) Agressieve incassobureaus eindelijk op de vingers getikt in Nederland met 415.000 euro boete

Belgen die onterechte rekeningen van Nederlandse firma’s niet betalen, krijgen vaak een Nederlands incassobureau achter zich aan. De ACM veroordeelt nu de oneerlijke praktijken van de incassobureaus CreditPay en MKBusiness, die beide behoren tot de firma Credit Invest.


09/11/2017 (10/11/2017) Ongewenste online afgesloten abonnementen kostten Belgische consumenten gemiddeld 114 euro in de afgelopen drie jaar

Belgische consumenten laten zich te vaak verleiden door een aantrekkelijk onlineaanbod dat uitmondt in een duur ongewenst abonnement. Vermijd online valkuilen dankzij dit advies en een video.


26/09/2017 (20/09/2017) Wat zijn uw rechten nu Ryanair u in de steek laat?

Ryanair heeft meer dan 2000 verbindingen geannuleerd om ‘de stiptheid te verbeteren’. ECC België zet de passagiersrechten op een rijtje en biedt gratis hulp en advies aan gestrande reizigers.