Persberichten

Een overzicht van de persberichten van ECC België – de recente bovenaan:

19/07/2017 (25/07/2017) Terugblik op één jaar Online Dispute Resolution-contactpunt in België

Sinds 1 januari 2016 is het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België het Belgische contactpunt voor consumenten en handelaars met een geschil over een onlineaankoop. Het jaarverslag 2016 van het Belgische ODR-contactpunt blikt terug op enkele spilmomenten, feiten en activiteiten tijdens dit eerste werkjaar.


13/07/2017 (14/07/2017) Wat deed het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België in 2016?

Benieuwd? Ontdek het in het jaarverslag van 2016.


13/07/2017 (13/07/2017) Justitie in Europa: een vereenvoudigde procedure voor geschillen tot 5000 euro

Op 14 juli 2017 wijzigt de Europese procedure voor geringe geschillen. Het ECC België licht de nieuwigheden toe.


10/05/2017 (10/05/2017) 3,5 miljoen Europese consumenten slachtoffer van online abonnementen in de afgelopen drie jaar

3,5 miljoen consumenten in België, Finland, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk en Zweden gingen de afgelopen drie jaar in op een aantrekkelijk onlineaanbod dat resulteerde in een ongewenst betalend abonnement of ‘subscription trap’. Jongvolwassenen zijn een kwetsbare doelgroep, zo blijkt uit een studie van het Zweedse Europees Centrum voor de Consument en Consumenten Agentschap. Te weinig jongvolwassenen (12%) kennen hun consumentenrechten.


28/03/2017 (28/03/2017) Hoe de kilometerstand achterhalen van een tweedehands-auto aangekocht in het buitenland?

In België zijn consumenten beschermd tegen fraude met de kilometerteller dankzij de verplichte Car-Pass. Dit systeem bestaat niet in de andere EU-landen. Het is tijd voor actie op Europees niveau!


14/03/2017 (14/03/2017) De impact van namaak op online consumentenrechten in Europa

Op Wereld Consumentenrechtendag lanceert ECC-Net een rapport over de impact van namaak op online consumentenrechten in Europa én 10 tips om de aankoop van namaak op internet te vermijden.


14/02/2017 (10/02/2017) Online datingsites: een schot in de roos of een gat in uw beurs?

U hebt recht op veertien dagen bedenktijd, maar opgelet voor de voorwaarden. Uw registratie op een datingsite stopzetten, is moeilijker dan u denkt en lukt meestal niet kosteloos. ECC België legt uit en geeft tips.


19/01/2017 (19/01/2017) Europese acties in autoverhuursector

Twee miljoen euro boete voor autoverhuurder GOLDCAR en transparante en betere voorwaarden van 5 grote autoverhuurbedrijven na overleg met de Europese Commissie.


12/01/2017 (12/01/2017) Aliaz Cooperation: 800 klachten over gedwongen verkoop in 2016

Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België ontving in 2016 800 klachten tegen de onderneming Aliaz Cooperation SIA die onder verschillende namen handelt en consumenten ongevraagd producten stuurt. Daarom trok ECC België een half jaar geleden aan de alarmbel en informeerde de economische inspectie over de oneerlijke praktijken van Aliaz Cooperation SIA. Intussen gaat Aliaz Cooperation gewoon door met haar misleidende praktijken. Omdat het vaak om een afgedwongen aankoop gaat, moeten consumenten niets betalen. Daarenboven mogen ze de geleverde producten houden.


15/12/2016 (15/12/2016) Online consument stuit op onzichtbare EU-grenzen

ECC-rapport toont verdubbeling klachten over ontoelaatbare discriminatie sinds 2010.