Een commercieel aanbod krijgen op straat of bij u thuis

De Europese wetgeving verplicht de handelaar die u benadert buiten zijn winkel, om u bepaalde informatie te geven. Vooraleer iets te ondertekenen, hou in het oog of hij u informeert over:

Handelaars die doen aan verkoop op straat of deur-aan-deur-verkoop moeten u een contract op papier (of als u akkoord gaat op een ander duurzaam medium) bezorgen dat deze informatie op een heldere en begrijpelijke manier bevat.

Identiteit van de verkoper

Deur-aan-deur-verkoop en verkoop op straat gaan vaak snel. Reden te meer om zeker te zijn dat de handelaar al zijn gegevens deelt: naam van het bedrijf, ondernemingsnummers, fysiek adres en andere contactgegevens zoals e-mailadres en telefoonnummer.

Waarom is dat zo belangrijk? Om zeker te weten dat hij gevestigd is in de Europese Unie, en u dus beschermd bent door de Europese wetgeving voor uw aankoop op straat of deur-aan-deur. Ook weet u dat hij wel degelijk bestaat, en dat u hem vlot bereikt bij problemen.

Inhoud van het aanbod

Vooraleer u iets beslist, kijk na of de handelaar u informeert over:
  • de eigenschappen van de dienst of het product
  • de totaalprijs, inclusief leveringskosten en taksen
  • de contractduur en de voorwaarden voor opzegging
  • de voorwaarden voor levering (leveringstermijn of de start van de diensten en eventuele beperkingen)

De verkoopsvoorwaarden

Net als bij online-verkopers zijn deur-aan-deur-verkopers of verkopers op straat niet verplicht om algemene voorwaarden te hebben. Ze zijn wel verplicht om u bepaalde wettelijke informatie te geven zoals:

De start van uw contract

In België hangt u vast aan een contract zodra u het onderwerp van de verkoop (product of dienst) en de betreffende prijs aanvaardt. U moet dus niet noodzakelijk iets betaald hebben om gebonden te zijn aan een contract buiten de verkoopruimten.

Betaalwijzen

Als u een aankoop doet op straat of aan uw deur, vraag of u uitgesteld kunt betalen.

Betaal bij voorkeur met uw kredietkaart en vermijd cash-betalingen of debetkaarten. U bent zo beter beschermd in geval van problemen (fraude, geen levering, faillissement,…). U kunt namelijk de terugbetaling vragen bij de uitgever van uw kredietkaart.

Hebt u zich bedacht? U hebt 14 dagen om uw aankoop te annuleren en moet daarvoor geen reden opgeven. Lees onze rubriek "Afzien van een aankoop buiten verkoopruimten".

Goed om te weten : deze bepalingen zijn niet van toepassing op de verkoop van voedingsmiddelen, dranken of andere goederen bestemd voor dagelijks huishoudelijk gebruik, fysiek geleverd door een bedrijf tijdens regelmatige rondes bij de woning, verblijfplaats of werkplek van de consument.