Afzien van een aankoop in een winkel

Zette u wat te impulsief uw handtekening onder een bestelbon in een winkel? Krijgt u een besteld artikel wel in goede staat aan, maar vindt u het maar niets? Dat is vervelend.

Geen herroepingsrecht

Als u een product of een dienst koopt in een winkel, kunt u er in principe helemaal niet meer onderuit. Wettelijk gezien hebt u geen herroepingsrecht.

Ook al zijn ze niet wettelijk verplicht, voorzien sommige verkopers toch de mogelijkheid om een artikel te ruilen of om de terugbetaling ervan te vragen. De verkoper mag de modaliteiten voor ruilen of de terugbetalingswijze zelf kiezen (contant of met een aankoopbon).

Opzeggingsclausule

U hebt een bestelbon met uitgestelde levering getekend? Kijk na of er een opzeggingsclausule in voorkomt. Die geeft u de kans om uw contract te beëindigen, maar dan onder bepaalde voorwaarden.

Meestal rekenen verkopers annulatiekosten aan, overeenstemmend met:

  • het betaalde voorschot
  • een percentage van het totaalbedrag van de bestelling
  • een vooraf bepaald bedrag, meestal afhankelijk van het moment waarop u uw contract stopzet

Opschortende voorwaarde

Gaat u geld lenen om een aankoop te financieren? Dan kunt u op uw bestelbon een opschortende voorwaarde laten opnemen. Het contract is dan alleen geldig als u daadwerkelijk een krediet krijgt van een financiële instelling.

Weigert uw bank om u een lening toe te kennen? Dan kunt u de annulatie van de verkoop eisen. Zorg er wel voor dat u een bewijs van de weigering hebt en bezorg dat meteen aan de verkoper.

Ontdek ook alles over uw herroepingsrecht als consument bij aankopen op internet.