Peperdure elektronica

Houdt een vriendelijke verkoper u tegen in een winkelstraat tijdens uw vakantie? Dan bent u misschien wat toleranter dan thuis. En wellicht nog meer als hij uitpakt met superdeals voor camera’s, gsm’s en andere elektronica. Hij nodigt u uit in zijn winkel, waar hij u een tablet aanbiedt tegen 100 euro. Een waanzinnig lage prijs, die ruikt naar misleidende handelspraktijken.

De verkoper vertelt al gauw dat hij het toestel eerst nog moet instellen. En smeert u daarna nog een nieuwe harde schijf aan. Omdat u dan pas echt een toptoestel hebt. Die harde schijf kost u maar … een paar honderd euro, of zelfs duizend euro en meer. U betaalt zonder echt te weten waarom. Enkele slachtoffers wantrouwen het drankje dat ze van de verkoper kregen ...

U ontdekt vrij snel daarna dat u slachtoffer werd van misleidende handelspraktijken. Een kleine zoektocht op internet volstaat om vast te stellen dat het gekochte materiaal niets meer is dan een minderwaardige en goedkope versie van gekende merkproducten die in klassieke gespecialiseerde winkels verkocht worden. Vermits u nooit enig document ontving, hebt u niets in handen om deze bedrieglijke verkoop aan te vechten.

Eén gouden tip: wimpel straatverkopers af

Omdat de aankoop annuleren en een terugbetaling verkrijgen quasi onmogelijk blijken, hebben wij maar één preventieve tip: wimpel straatverkopers van elektronische toestellen beleefd maar vastberaden af. Vervolg gewoon uw weg en volg de straatverkopers nooit naar hun winkel.Wat te mooi is om waar te zijn is het vaak. Let ook op voor namaak: goedkope niet gecontroleerde materialen kunnen allerlei nare gevolgen hebben. Denk maar aan ontploffings- of vergiftigingsgevaar.

Werd u slachtoffer van zulke bedrieglijke verkooppraktijken?

Werd u slachtoffer van zulke bedrieglijke verkooppraktijken, dan toont ECC België wat u kunt ondernemen om te proberen een terugbetaling te bekomen:

  • Bent u nog ter plaatse? Dien dan een klacht in bij de lokale politie.
  • Eenmaal terug thuis, stuur de verkoper een aangetekende brief waarin u hem de annulatie van de aankoop en een volledige terugbetaling vraagt.
  • Betaalde u (gedeeltelijk) met een Belgische kredietkaart, betwist dan de transactie via www.mijnkaart.be.
  • Als de verkoper in de EU gevestigd is, kunt u een klacht indienen bij ECC België.