Vraag van de maand
Laatst aangepast op 10/04/2024.
Het is vaak verleidelijk om op een Facebook-advertentie te klikken, maar hoe weet ik of de website erachter betrouwbaar is?
Dat u zich afvraagt of de website achter een advertentie op sociale media wel koosjer is, is alvast een goede reflex. Malafide bedrijven en fraudeurs gebruiken sociale media als Facebook of YouTube om consumenten te lokken met nep-advertenties. Wij ontvangen regelmatig klachten van consumenten die zo het slachtoffer werden van de aankoop van namaakgoederen, goederen die niet bestaan en dus niet geleverd worden, of abonnementenvallen. Bij die laatste praktijk lokken ze u met een (bijna) gratis proefpakket voor een product, maar tekent u uiteindelijk nietsvermoedend in op een betalend abonnement.
Bezin voordat u klikt
Is het aanbod te mooi om waar te zijn, dan is het meestal ook zo. Blijf dus weg van dergelijke advertenties. Wilt u nagaan of de verkoper en het aanbod betrouwbaar zijn? Doe de WebshopCheck. Maak ook steeds een screenshot van de advertentie. Zo hebt u bewijs bij problemen. Betaal tot slot enkel op beveiligde webpagina's (te herkennen aan het slotje en ‘https’ in de adresbalk) en kies voor een veilige betaalwijze, zoals een kredietkaart of PayPal.
Toch bedrogen?
Bent u het slachtoffer van een misleidende of frauduleuze advertentie van een onlineverkoper gevestigd in een ander Europees land? Enkele tips:
- Contacteer de verkoper schriftelijk en probeer een minnelijke oplossing te vinden
- Betwist de betaling bij uw bank of het gebruikte betaalmiddel.
- Geen oplossing? Contacteer onze juristen. Zij zoeken dan uit of er een kans bestaat dat u uw geld terugziet.
- Meld misleidende en frauduleuze praktijken ook bij de Economische Inspectie die hiervoor specifiek bevoegd is.