Reisorganisator FTI is failliet: tips voor betrokken reizigers

Laatst aangepast op 09/08/2024.

Op maandag 3 juni startte het Duitse bedrijf FTI Touristik GmbH een faillissementsprocedure, en op 15 juli vroeg de Franse dochteronderneming FTI Voyages SAS de vereffening aan. In deze gevallen bent u beschermd als u een georganiseerde reis of pakketreis hebt geboekt, d.w.z. een reis die ten minste twee diensten omvat, zoals vlucht + hotel. Afhankelijk van het geval zijn de te nemen stappen verschillend:

De naam van de ‘reisorganisator’ of ‘touroperator’ en de gegevens van het garantiefonds vindt u op de bevestiging van uw reservatie.

Deze bedrijven vallen onder het Duitse FTI Touristik: FTI Duitsland, FTI Oostenrijk en FTI Nederland. Ook 5vorFlug, BigXtra Touristik GmbH, DriveFTI, Cars&Campers en Meeting Point Rent-a-Car.

Een overzicht van alle mogelijke stappen vindt u op de website van FTI.

Werd de reis georganiseerd door FTI Touristik GmbH (Duitsland)? 

U bent al vertrokken?

Het Duitse garantiefonds Deutscher Reisesicherungsfonds (DRSF) zal samen met FTI ervoor proberen te zorgen dat u uw reis alsnog kunt verderzetten. Is dit niet mogelijk? Dan wordt er een terugreis naar uw oorspronkelijk vertrekpunt georganiseerd. Het bevoegde garantiefonds zal de gedane betalingen terugbetalen. Met vragen kunt u terecht bij het noodnummer +49 (0)89 710 45 14 98.

Goed om te weten: dreigt de hotelier van uw accommodatie ermee u buiten te zetten als u uw verblijf niet zelf nogmaals betaalt aan hem? Het DRSF heeft een document opgesteld (Engels, Duits, Arabisch en Spaans) dat u aan het hotel kunt voorleggen waarin DRFS bevestigt dat het de geboekte reisdiensten dekt. Kunt u toch niet anders dan betalen? Vraag aan de hotelier een schriftelijke verklaring waarop hij meldt dat u de verblijfskosten dient te betalen omdat hij geen betaling van FTI ontving.  Vraag ook een gedetailleerde omschrijving van de verschillende bedragen want het garantiefonds betaalt enkel de kosten voor de geboekte reis terug. Niet de bijkomende diensten of producten die u ter plaatse reserveert.

U moet nog op reis vertrekken?

FTI Duitsland heeft alle reizen geannuleerd. U ontvangt een terugbetaling van het Duitse garantiefonds Deutscher Reisesicherungsfonds (DRSF). Het garantiefonds neemt contact met u op.

Werd de reis georganiseerd door FTI Voyages SAS (Frankrijk)?

De situatie in Frankrijk is helaas een stuk moeilijker:

U boekte uw reis rechtstreeks bij FTI Voyages SAS?

Dien een aanvraag tot terugbetaling in bij APST, de Franse verzekeraar die instaat voor geannuleerde pakketreizen door faillissement. Normaal gezien ontvangt u zonder probleem terugbetaling. De gegevens van APST vindt u hier: https://www.apst.travel/assistance-voyageurs/

U boekte via een tussenpersoon, zoals Neckermann?

Momenteel is het nog niet duidelijk wie de slachtoffers zal vergoeden.  APST (de verzekeraar) en de vereffenaar verwijzen momenteel naar elkaar. Momenteel buigen de Franse autoriteiten zich hierover. Ondertussen raden we u aan om toch een aanvraag tot terugbetaling in te dienen bij alle betrokken partijen: APST, de vereffenaar en bij de tussenpersoon (zoals Neckermann). Hou hiervan het bewijs bij. Ook al krijgt u waarschijnlijk een negatief antwoord.

De gegevens van APST en de vereffenaar vindt u hier: https://www.fti-group.com/fr/insolvabilite/fti-voyages-sas-clients . 

Bevat uw reiscontract een extra dienst die niet door FTI wordt geleverd?

Hebt u via een doorverkoper een georganiseerde reis van FTI geboekt en daaraan een reisdienst van een andere aanbieder toegevoegd? In dit geval wordt de doorverkoper via wie u deze reservering deed, beschouwd als de touroperator. Als de reis niet door kan gaan, moet hij u terugbetalen. Het Garantiefonds is niet betrokken bij dit scenario.

U boekte geen pakketreis maar individuele reisdiensten?

Reserveerde u bijvoorbeeld hotelovernachtingen,een huurauto, een camper, excursies of luchthavenvervoer? Deze afzonderlijke reisdiensten vallen niet onder de wettelijke verzekeringsbescherming voor pakketreizen en worden dus niet terugbetaald door het garantiefonds.

Verifieer met FTI of u nog gebruik kunt maken van de geboekte diensten. FTI is 24/7 te bereiken via de hotline: +49 (0)89 710 45 14 98.

Hebt u enkel accommodatie geboekt? Controleer dan of u een 'Sicherungsschein' (verzekeringsbewijs)  ontvangen hebt. Dat geeft u recht op een terugbetaling indien nodig.

Contacteer desnoods rechtstreeks de leverancier (hotel, autoverhuurbedrijf, …). Geeft hij aan dat de dienst betaald werd en dus zonder extra kosten uitgevoerd wordt, vraag daarvan dan een bevestiging per email.

Geeft de dienstverlener aan dat er niet betaald werd door FTI, maar u betaalde wél aan FTI, check dan onderstaande opties.

Mogelijke bijkomende opties

U betaalde met een kredietkaart?
Betwist de betaling bij de uitgever van de kredietkaart. Doe dat via de charge back-procedure op www.mijnkaart.be. Voeg ook de informatie toe over het faillissement.

U hebt een reisverzekering?
Contacteer de verzekeraar of uw verzekeringsagent om te bekijken of u voor dit faillissement gedekt bent.

Geen terugbetaling bekomen?
U bekomt geen terugbetaling via de uitgever van uw kredietkaart of verzekeraar, dan kunt u een schuldvordering indienen bij curator. De gegevens verschijnen hier zodra de curator werd aangesteld.