De reisorganisator wijzigt uw pakketreis
Zelfs na de schriftelijke bevestiging van uw pakketreisovereenkomst, kan de reisorganisator uw pakketreis nog wijzigen of de prijs verhogen. Wat kunt u doen in de volgende situaties?
Wijziging van de pakketreis
Voor u vertrekt, kan de reisorganisator de pakketreis enkel wijzigen wanneer:
- het in de overeenkomst staat,
- het om een onbeduidende wijziging gaat, én
- hij u op de hoogte stelt via een brief of e-mail, op een duidelijke en begrijpelijke manier
Zijn deze drie voorwaarden vervuld? Dan kunt u zich niet verzetten tegen de wijziging.
Wijzigt de reisorganisator ingrijpend (een van) de voornaamste kenmerken van uw pakketreis? Dan moet hij u zo snel mogelijk informeren via e-mail of brief. U kunt dan:
- de wijziging aanvaarden, of
- de pakketreis kosteloos opzeggen.
De reisorganisator moet ook verduidelijken:
- binnen welke termijn u moet antwoorden, en
- dat de pakketreis zal worden geannuleerd als u niet antwoordt.
Gaat de kwaliteit van de gewijzigde reis omlaag? Dan hebt u recht op een passende prijsvermindering.
Hebt u gekozen voor opzegging? Dan moet de reisorganisator u terugbetalen binnen veertien dagen. U hebt ook recht op een passende schadevergoeding, behalve wanneer de wijziging te wijten is aan overmacht.
Prijswijzigingen
Van zodra de pakketreis is bevestigd, mag de prijs enkel worden verhoogd:
- op basis van veranderingen in de wisselkoersen, de kostprijs van brandstof of de belastingen of vergoedingen opgelegd door derden
- als de prijswijziging niet meer dan 8% van de totale prijs bedraagt
- als u minstens twintig dagen voor de reis werd geïnformeerd
- als het contract een prijsstijging toelaat
Bedraagt de prijsverhoging meer dan 8%? Dan mag u uw pakketreis kosteloos opzeggen, en hebt u, indien aan bepaalde voorwaarden is voldaan, recht op schadevergoeding.