Uw garantie- en herroepingsrecht: kent u het verschil?
Dankzij de wettelijke garantie en het herroepingsrecht staat u sterk als consument als u problemen hebt met een aankoop in Europa. Maar kent u het verschil en weet u wanneer u het ene dan wel het andere kunt inroepen? Want de consequenties zijn verschillend! Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België neemt beide consumentenrechten voor u onder de loep en toont met behulp van enkele voorbeelden hoe beide rechten soms gelijkaardig maar toch heel verschillend zijn.
Wettelijke garantie versus herroepingsrecht
Garantie waarborgt defecten aan een product dat u in de winkel of online koopt. Een product moet naar behoren werken en daar is de verkoper verantwoordelijk voor. Dit recht is volledig kosteloos en geldt voor 2 jaar.
Een herroepingsrecht geldt enkel voor aankopen op afstand en buiten de verkoopruimte, bv. online aankopen. Het geeft u het recht om uw aangekochte product te bekijken, net zoals in de winkel. Is het niet zoals verwacht, dan mag u het terugsturen. Dit hoeft niet kosteloos te zijn. En de bedenktijd is beperkt tot 14 dagen.
De wettelijke garantie roept u in wanneer bv. uw stofzuiger het tijdens de garantieperiode niet meer doet. U vraagt de verkoper de stofzuiger te herstellen of te vervangen. U maakt gebruik van uw herroepingsrecht, bedenktijd of ook retourrecht genoemd als u zich bedenkt en u uw onlinebestelling wenst terug te sturen naar de verkoper zonder het gebruikt te hebben.
Let op: of u nu goederen wilt terugsturen onder garantie of tijdens uw bedenktijd, veel onlinewinkels hanteren daarvoor dezelfde terugzendprocedure en spreken in beide gevallen vaak over ‘retourneren’. Geef dus duidelijk aan van welk recht u wilt gebruikmaken.
Welk recht roept u in? Doe de test!
- Stel, u koopt bij een webshop een broek in maat medium maar ontvangt een large. En inderdaad, de broek is te groot. U wil ze terugsturen naar de verkoper. Garantie of herroeping?
Deze levering is niet conform met wat u bestelde. Dankzij uw garantierecht hoeft u geen terugzendkosten te betalen maar de verkoper is niet verplicht terug te betalen. Hij kan u de broek in de juiste maat bezorgen.
- Stel, u koopt bij een webshop een broek in maat medium. U past de broek maar ze blijkt helaas te groot.
U ontving wat u bestelde maar blijkbaar hebt u uw maat verkeerd ingeschat. Geen probleem. Dankzij de bedenktijd kunt u de broek retourneren. De verkoper betaalt u de aangerekende prijs, inclusief verzendkosten en taksen terug. U betaalt wel zelf de terugzendkosten, tenzij de verkoper u hierover vóór het plaatsen van de bestelling niet duidelijk informeerde. Of tenzij hij ze zelf draagt.
- Stel, u koopt een stofzuiger op het internet. Vol enthousiasme pakt u uw volledige woning onder handen. Blijkt … dat de stofzuiger niet goed zuigt.
De stofzuiger biedt niet de kwaliteit en prestaties die u redelijkerwijs mag verwachten. Contacteer zo snel mogelijk de verkoper die de stofzuiger moet herstellen of vervangen onder de wettelijke garantie. Omdat de stofzuiger binnen de zes maanden niet werkt zoals het hoort, moet u niet bewijzen dat dit door een fabricagefout komt. De verkoper mag u geen kosten aanrekenen.
- Stel, u koopt online een handtas. Bij de levering ontdekt u dat u namaak ontving. Dat was niet de bedoeling!
De handtas is niet conform wat u bestelde. De verkoper moet de namaaktas onder de wettelijke garantie vervangen door een echt exemplaar. Kan hij dit niet dan moet hij u volledig terugbetalen. Maar weet dat enkel handelaars met oneerlijke bedoelingen u een nep-exemplaar bezorgen. Check dus voordat u bestelt of de verkoper betrouwbaar is en doe de Webshop Check. Hoe u namaak vermijdt, leest u op de website van ECC België.
- Stel, u koopt een handtas in een winkel. Eenmaal thuis bedenkt u zich. U hebt spijt van de aankoop en wilt de handtas terugbrengen naar de winkel.
Omdat u de handtas binnen de verkoopruimte kocht, hebt u geen herroepingsrecht. En omdat de handtas geen gebreken vertoont, kunt ook niets beginnen onder de wettelijke garantie. Ook al zijn ze niet wettelijk verplicht, voorzien sommige verkopers toch de mogelijkheid om een artikel te ruilen of om de terugbetaling ervan te vragen. De verkoper mag de modaliteiten voor ruilen of de terugbetalingswijze zelf kiezen (contant of met een aankoopbon).
- Stel, u wordt lid van een datingsite en hebt enkele gesprekken met een potentiële partner. Enkele dagen later beseft u dat deze manier van daten niet uw ding is en wilt u uw lidmaatschap beëindigen.
Dat kan. Maar om onmiddellijk gebruik te maken van de dienst, hebt u uitdrukkelijk ingestemd met de onmiddellijke start van uw lidmaatschap. De dienst werd dus deels uitgevoerd tijdens de herroepingstermijn. U behoudt uw recht om uw abonnement te annuleren maar de verkoper kan het terug te betalen bedrag verminderen met de waarde van de reeds geleverde prestaties.
Wettelijke garantie en herroepingsrecht: een overzicht
We zetten voor u alle essentiële elementen van beide rechten op een rijtje. Zo ontdekt u meteen de gelijkenissen én verschillen.
Wettelijke garantie |
Herroepingsrecht |
|
Welke aankoop | Consumptiegoederen, zonder uitzonderingen. | Consumptiegoederen en diensten. Er zijn uitzonderingen. |
Gekocht bij | Een Europese handelaar. Opgelet met privé-verkopers via onlineplatform. | Een Europese handelaar. Opgelet met privé-verkopers via onlineplatform. |
Hoe gekocht | Alle aankopen in Europa. | Op afstand (bv. internet) en buiten de bedrijfsruimten (bv. deur-aan-deur) in Europa. |
Gebruik | Voor privé-gebruik. | Voor privé-gebruik. |
Staat | Nieuw en tweedehands. | Nieuw en tweedehands. |
Probleem | Conformiteitsgebrek of defect. | U hebt zich bedacht. |
Mag u het product gebruiken? | Ja, normaal gebruik. | Goederen: U mag enkel het product proberen zoals in een winkel. Niet meer en niet minder. Diensten: vraagt u uitdrukkelijk levering binnen de 14 dagen, dan vervalt uw herroepingsrecht geheel of gedeeltelijk afhankelijk van de mate waarin u al gebruikmaakte van de dienst. |
Termijn |
2 jaar (mag ingekort worden tot 1 jaar voor tweedehands) De eerste 6 maanden moet u niets bewijzen, nadien kan de verkoper u vragen aan te tonen dat het defect te wijten is aan een conformiteitsgebrek of fabricagefout. |
14 dagen • te rekenen vanaf de levering (goed) of bestelling (dienst). • wordt verlengd met 1 jaar als de verkoper u niet inlichtte over dit recht. |
Meldingsplicht | Ja, zo snel mogelijk na het vaststellen van het probleem (max. 2 maanden. | Ja, schriftelijk of met het (online) herroepingsformulier en dit binnen 14 dagen. Een reden moet u niet opgeven. |
Terugzenden | Wacht op instructies van de verkoper. | In principe binnen 14 dagen nadat u de verkoper informeerde over uw herroeping. Retourneer het pakket echter alleen als de verkoper u duidelijke instructies heeft gegeven op zijn website of per e-mail of post. |
U hebt recht op | Herstel of vervanging. Eventueel terugbetaling of prijsvermindering onder bepaalde voorwaarden. | Terugbetaling van de aankoopprijs, inclusief leveringskosten en taksen. |
Kosten voor de consument | Geen. | Terugzendkosten, tenzij dit niet vermeld werd in de algemene voorwaarden van de verkoper of tenzij de verkoper die zelf draagt. |
Meer details over het wettelijke garantierecht en de bedenktijd leest u op de website van ECC België. Weet dat er naast de wettelijke garantie ook een commerciële of fabrieksgarantie bestaat. Dit is geen recht. Wél een engagement van de verkoper of fabrikant, soms betalend, soms gratis.
Over ECC België
Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België helpt en adviseert gratis consumenten voor en na hun aankoop in een andere Europese lidstaat. Het zoekt samen met de collega’s van zijn Europese netwerk naar een minnelijke oplossing voor problemen met een buitenlandse handelaar. Want de rechten van de consument stoppen niet aan de grens. Het Belgische kantoor is in Brussel en er werken 8 personen. Het Europese netwerk omvat 30 consumentencentra: één in elke EU-lidstaat en één in Noorwegen, IJsland en het Verenigd Koninkrijk. Dit zogenoemde ECC-Net zag het licht in 2005. De Europese Commissie richtte het samen met de EU-lidstaten op om het vertrouwen van de consument in de interne markt aan te scherpen.
PERSCONTACT
Karen Ghysels: 02 894 20 70 – 0497 59 24 89 – [email protected]
Geïnteresseerd in meer consumentennieuws?
Schrijf je in voor onze elektronische nieuwsbrief.
Voor deze persmededeling is financiering ontvangen in het kader van het Consumentenprogramma van de Europese Unie (2014-2020). Dit project is medegefinancierd door OOBC, een vzw van Test Aankoop, en de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie.
De inhoud van deze persmededeling vertolkt uitsluitend de visie van het Europees Centrum voor de Consument België en valt uitsluitend onder haar verantwoordelijkheid. De Europese Commissie, het Uitvoerend Agentschap voor consumenten, gezondheid, landbouw en voeding (CHAFEA) en/of enige andere instantie van de Europese Unie zijn/is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze persmededeling, noch voor een eventueel gebruik ervan.