Garantie op uw auto
Kocht u uw wagen bij een professionele verkoper en bemerkt u een gebrek of technisch probleem? Dan krijgt u een of meerdere types garantie voor uw auto:
- twee jaar wettelijke garantie bij de verkoper
- een constructeursgarantie
- betalende uitbreiding van de garantie
2 jaar wettelijke garantie
U hebt recht op een wettelijke garantie van twee jaar op uw auto. Dit kan enkel als u als privépersoon koopt bij een professionele verkoper.
Gaat het om een tweedehandswagen? Dan mag de verkoper de termijn beperken tot één jaar.
Deze wettelijke garantie verplicht de verkoper om problemen met uw wagen tijdens de garantieperiode op te lossen. Binnen een redelijke termijn en zonder dat het u iets kost. Meestal zal het gaan om een reparatie.
Opgelet: De verkoper mag eisen om – binnen de bepalingen van de garantie – uw auto zelf te (laten) repareren. U mag uw auto niet laten repareren bij uw vertrouwde garage zonder goedkeuring van de verkoper. Hij moet ermee instemmen dat u hem de factuur van de reparatie bezorgt.
Constructeursgarantie
In tegenstelling tot de wettelijke garantie, is de constructeursgarantie op uw auto niet verplicht. Toch bieden de constructeurs die garantie meestal op nieuwe wagens. Ze komt eerder zelden voor bij tweedehandswagens.
De constructeurs zijn vrij om de voorwaarden van hun tegemoetkoming te bepalen. In de meeste gevallen zijn constructeursgaranties geldig over heel Europa, en in het volledige net van de constructeur. Dat maakt het gemakkelijker om een beroep te doen op een erkende merkvertegenwoordiger in uw thuisland.
De betalende garantie
Deze bijkomende betalende garantie op uw auto vult de wettelijke garantie of de commerciële garantie van uw auto aan. Ze wordt meestal aangeboden door een derde organisatie. En heeft dan vaak de vorm van een verzekering.
Check zeker of deze uitbreiding de bestaande garantie op uw auto niet overlapt. Want in dat geval betaalt u extra voor niets.
Onderhoud van uw voertuig
Wilt u een onderhoudsbeurt of reparatiewerken laten uitvoeren die niet vallen onder de wettelijke garantie van uw auto? Dan mag u dat vragen aan om het even welke hersteldienst – al dan niet erkend door de autoconstructeur. De verkoper kan dat nadien niet aanhalen als argument om u uw garantie te weigeren. Die blijft u behouden.
Opgelet: soms ligt een onderhoud of een reparatie aan de basis van het vastgestelde probleem. In dat geval moet u uw wagen opnieuw binnenbrengen bij diezelfde hersteldienst.