Enkele voorbeelden van oplichting en bedrog

Wie zich schuldig maakt aan fraude of oplichting, wil zichzelf verrijken ten koste van anderen. Typisch voor fraude en oplichting: de bedriegers komen hun beloftes nooit na.  En wordt het hen te warm onder de voeten? Dan verdwijnen ze met de noorderzon.

Nu vraagt u zich misschien af: welke situaties vallen onder fraude of oplichting? We sommen de frequentste voor u op:

Valse mails (phishing) en sms’jes (smishing) van bekende instanties

Phishing is een vorm van online-fraude en -oplichting die uw vertrouwen misbruikt: een bedrieger stuurt u e-mails in naam van een ander bedrijf, met de bedoeling om via een link uw bank- of persoonlijke gegevens los te krijgen.

Smishing verwijst naar een gelijkaardige vorm van fraude en oplichting per sms.

Een phishing-e-mail is vaak opgesteld met het logo en in de huisstijl van uw bank, een webshop, een incassobureau of een andere vertrouwde instantie of firma. Fraudeurs deinzen er zelfs niet voor terug de naam van overheidsdiensten te misbruiken om mensen op te lichten.

Het bericht bevat een weblink, met de vraag om enkele gegevens te controleren. Vaak ook financiële gegevens zoals uw rekeningnummer. Doet u dit, dan neemt u het risico dat deze oplichter een groot bedrag van uw rekening haalt ...

Andere e-mails hebben dan weer een gevaarlijke bijlage. Opent u zo’n bijlage? Dan haalt u een virus of spyware binnen op uw computer die uw computer vernielt of waardoor een oplichter inzage krijgt in een heleboel informatie.

U wilt natuurlijk deze vorm van fraude of oplichting vermijden. Volg dan ons advies.

Ons advies

  • Open nooit een link of bijlage die er verdacht uitziet.
  • Onthoud dat uw bank u nooit per e-mail of sms zal vragen uw gegevens te controleren.
  • Contacteer het bedrijf of de instantie waarvan u een verdachte e-mail of sms ontving om de authenticiteit ervan te verifiëren. Gebruik hiervoor de contactgegevens vermeld op hun website.
  • Meld een verdachte e-mail of sms bij [email protected]
  • Delete verdachte e-mails en sms’en.
  • Stuur phishing en smishing-berichten niet door naar uw contacten.

Komt ons advies te laat en heb u al persoonlijke gegevens doorgegeven? Of wenst u alles te weten over deze vormen van oplichting? Op Safeon web.be leest u hoe u correct reageert. SafeOnWeb is een project van de overheidsdienst ‘Centrum voor Cybersecurity’.

Tickets die nooit aankomen

Een belangrijk tennistoernooi? Een reünieoptreden van uw lievelingsband? Een zomerfestival waarnaar u al maanden uitkijkt? U wilt het voor geen geld missen.

Jammer genoeg is het event volledig uitverkocht. Het is dus niet zo gek dat u online een manier zoekt om er alsnog bij te zijn. Maar opnieuw loeren fraude en oplichting om de hoek.

Vindt u toch ergens het ticket waarnaar u zo snakt? Ga dan altijd na of de website wel betrouwbaar is. Want mogelijk betaalt u een smak geld voor kaartjes die u nooit krijgt!

Slechts één advies: koop uw tickets enkel via de officiële verkoper!

Loterijen waarbij u altijd verliest

Stel: u krijgt een e-mail met fantastisch nieuws: u wint 15 miljoen euro met een loterij! Binnen enkele dagen staat het bedrag op uw rekening, en gaat u als miljonair door het leven. Het enige wat u moet doen: de administratieve kosten betalen. Dat is al voldoende om uw alarm te laten afgaan: fraude! Oplichting!

Na uw eerste betaling, krijgt u een verzoek om de bankkosten te storten. En zo gaat het maar door. Tot u doorhebt dat u alleen maar verliest, en dus in de val van fraude en oplichting bent gelopen.

Slechts één advies: niets betalen!

Vakantiewoningen die niet bestaan

Ook op de vakantiemarkt bent u niet veilig voor fraude en oplichting. Wees vooral op uw hoede als u online zoekt naar een vakantiewoning.

Dit scenario komt vaker voor dan u denkt: u botst op een advertentie van een prachtige villa. Zwembad, spotprijs, paradijselijke omgeving. Logisch dat u de kans wilt grijpen vóór iemand anders ze wegkaapt. U vervult alle formaliteiten en betaalt de huur vooraf.

De fraude en de oplichting komen pas aan het licht wanneer u aankomt op uw bestemming. En merkt dat … de vakantiewoning helemaal niet bestaat. 

Slechts één advies: vermijd rechtstreekse betalingen aan de verhuurder en werk via platforms die als tussenpersoon optreden.

Valse verkoop van tweedehandswagens 

Internet lijkt dé plaats om een goede tweedehandswagen op de kop te tikken. Maar fraude en oplichting tieren er welig.

Stel: u ontdekt een fantastisch aanbod. De wagen blinkt als nieuw, en zou perfect onderhouden zijn. Bovendien stond hij vaker in de garage dan dat de eigenaar ermee op de baan was. En geeft die laatste de wagen nu weg voor een appel en een ei. 

Het klinkt te mooi om waar te zijn. En dan is het vaak te mooi om waar te zijn. Een signaal voor fraude of oplichting!

De advertentie ruikt nog meer naar bedrog als de verkoper voorstelt om u de wagen te laten bezorgen door een transportfirma. Als u betaalt, kunt u de wagen testen. Bevalt hij u? Dan bezorgt de firma het bedrag aan de verkopers. Wilt u de auto niet? Dan krijgt u uw geld terug. Maar de realiteit is anders: de wagen én uw geld verdwijnen plots van de aardbol.

Slechts één advies: betaal niets voordat u de wagen zelf hebt gezien!

Valse reviews

Checkt u online beoordelingen voordat u beslist bij wie u online winkelt? Dat is een goede reflex! Maar zijn de beoordelingen kort zonder persoonlijke boodschap? Of gelijkaardig en slecht geschreven? Enkel recent en anoniem?

Misschien zijn de reviews gemanipuleerd. Lees wat de Europese regels zeggen over reviews en leer de juiste reflexen om beoordelingen te doorprikken in ‘Online reviews: zijn ze betrouwbaar?’.

Nog voorbeelden? 

Lees onze brochure 'Bedrog & oplichting'.