FAQ: Garantie
Snuister hier in onze antwoorden op vragen van consumenten. Wie weet zit uw probleem er tussen en hebt u meteen uw antwoord! Toch niet gevonden? Neem contact op met onze juridische dienst (02 542 33 46 of formulier). Onze dienstverlening is gratis.
Opgelet: sinds 1 juni 2022 gelden in België nieuwe garantieregels. Ontdek ze hier.
Voor elke aankoop van een consumentengoed binnen de Europese Unie bestaat een wettelijke garantie van twee jaar. Deze garantie bindt de verkoper van het product en niet de fabrikant.
Een verkoper of een fabrikant kan ook een commerciële garantie bieden. Deze mag in geen geval de wettelijke garantie inperken en moet het voorwerp uitmaken van een geschreven document waarin de toepassingsvoorwaarden worden vermeld, die wel beperkend mogen zijn.
Indien het probleem zich voordoet binnen de zes maanden na de aankoop, raden we u aan in de eerste plaats de verkoper te contacteren. Na deze eerste zes maanden is het vaak eenvoudiger om de commerciële garantie te laten spelen. Maar vergeet ook in dit geval niet om de verkoper op de hoogte te stellen, zodat u de wettelijke garantie nog altijd kan inroepen.
Indien het probleem zich voordoet binnen de termijn van zes maanden na de aankoop, wordt de verkoper a priori geacht aansprakelijk te zijn. Indien hij echter kan bewijzen dat het gebrek een gevolg is van een verkeerd gebruik, dan kan hij niet aansprakelijk gesteld worden.
Na deze termijn van zes maanden kunt u de verkoper nog altijd aansprakelijk stellen. Maar indien hij dit betwist, dan moet u bewijzen dat het gebrek al bestond bij de levering, wat doorgaans niet eenvoudig is. Meestal zult u hiervoor een beroep moeten doen op een expert.
Daarom is het belangrijk om uw aankoopbewijzen goed te bewaren, maar ook de leveringsbon in voorkomend geval.
Denk er dus aan om uw klacht schriftelijk bekend te maken bij de verkoper, zodat u kunt bewijzen dat u het probleem binnen de garantieperiode hebt gemeld .
Indien het gebrek aan conformiteit minder belangrijk is en gemakkelijk kan hersteld worden, dan raden we u aan om een herstelling te aanvaarden. Bovendien zult u hierdoor tijd winnen.
Maar indien u de radio gekocht hebt in een winkel in Spanje, dan hoeft de verkoper niet te weten dat u in het buitenland woont. Het zal in de praktijk moeilijk zijn om de verkoper te overhalen om de kosten voor het verzenden van het product volledig te dragen. Wij raden u aan om tot een minnelijke schikking te komen en de verkoper voor te stellen om de verzendingskosten te delen.
Indien uw mixer niet herstelbaar lijkt, eis dan de vervanging. Indien dit niet mogelijk is of indien de verkoper talmt om hem te vervangen, dan raden we u aan hem met een aangetekende brief in gebreke te stellen en hem te vragen een nieuwe mixer te leveren of uw terug te betalen.
U hebt het recht om reparatie of vervanging te eisen. U kunt enkel een terugbetaling of prijsvermindering eisen als de herstelling en de vervanging onmogelijk zijn, deze gepaard gaan met belangrijke ongemakken of indien de verkoper de uitvoering ervan steeds uitstelt.
Maar niets belet u het in de praktijk op een akkoord te gooien met de verkoper en een prijsvermindering te onderhandelen.
Naast de wettelijke garantie kunt u ook gebruik maken van de commerciële garantie. Klik hier voor meer details.
Dankzij de Europese wetgeving (Verordening 1475/95), kunt u bij elke dealer in het netwerk van de fabrikant terecht om aanspraak te maken op de garantie, ongeacht de lidstaat waar u de auto hebt gekocht. Dit op voorwaarde dat het voertuig onderhouden werd volgens de voorschriften van de constructeur en in een erkende werkplaats van het merk.