FAQ Vliegreizen: Annulering van de vlucht en instapweigering
Snuister hier in onze antwoorden op vragen van consumenten. Wie weet zit uw probleem er tussen en hebt u meteen uw antwoord! Toch niet gevonden? Neem contact op met onze juridische dienst (02 542 33 46 of formulier). Onze dienstverlening is gratis.
Bepaalde omstandigheden kunnen aanleiding geven tot de annulering van een vlucht. In dat geval moet de luchtvaartmaatschappij het vliegticket volledig terugbetalen of een alternatieve vlucht voorstellen. Deze kunt u dan aanvaarden of weigeren.
De luchtvaartmaatschappij moet ook een schadevergoeding betalen (gaande van € 250 tot € 600, afhankelijk van de afstand van de vlucht), behalve wanneer de annulering het gevolg is van overmacht (zie vraag 3) of wanneer de annulering minstens 2 weken voor de reisdatum aangekondigd werd.
Wanneer de vlucht minder dan 2 weken voor de afreis geannuleerd wordt, moet de luchtvaartmaatschappij een schadevergoeding betalen, behalve wanneer ze een alternatieve vlucht voorstelt die beantwoordt aan de vereisten van de Europese wetgeving (bijvoorbeeld een vlucht die maximum 1 uur voor de oorspronkelijke afreistijd vertrekt en die maximum 2 uur na de oorspronkelijke aankomsttijd aankomt wanneer de vlucht minder dan 7 dagen voor de afreisdatum geannuleerd werd).
De luchtvaartmaatschappij heeft ook een informatie- en bijstandverplichting (drank, maaltijden, 2 gratis communicaties, en indien nodig een hotelovernachting en het transport naar en van het hotel).
U hebt ook recht op een schadevergoeding (gaande van € 250 tot € 600, afhankelijk van de afstand van de vlucht), behalve wanneer de annulering het gevolg is van overmacht (zie vraag 3).
Onverwachte technische problemen, moeilijke weersomstandigheden, onaangekondigde stakingen, … worden in de praktijk als overmacht bestempeld.
Er bestaan bevoegde organisaties die kunnen oordelen of de luchtvaartmaatschappij voor een bepaalde situatie al dan niet overmacht kan inroepen (zie vraag 10). Als u van mening bent dat de luchtvaartmaatschappij onterecht overmacht inroept, dan kunt u deze instantie uw klacht voorleggen.
In geval van problemen, aarzel dan niet om beroep te doen op de luchthavenpolitie. Zij kan u indien nodig helpen in uw dialoog met de luchtvaartmaatschappij.
We raden u ook aan om onmiddellijk een schriftelijke klacht in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij.
Zowel in geval van annulering als vertraging van de vlucht heeft de luchtvaartmaatschappij een informatie- en bijstandverplichting (zie vraag 2). Recht op een schadevergoeding hebt u enkel in geval van annulering (zie vraag 2) of in geval van een vertraging van meer dan 3 uur en dit dankzij een uitspraak van het EHvJ in 2009. Deze uitspraak stelt de schade die passagiers ondervinden bij een vertraging van meer dan 3 uur gelijk aan die in geval van annulering van de vlucht.
- Eerst moet de luchtvaartmaatschappij vragen of er passagiers zijn die vrijwillig hun plaats willen afstaan in ruil voor overeen te komen voordelen;
- Indien nodig, duidt de luchtvaartmaatschappij passagiers aan die onvrijwillig niet mee kunnen op de vlucht. Zij hebben dan de keuze tussen een terugbetaling van het vliegticket of een andere vlucht. Daarenboven hebben ze recht op een schadevergoeding (gaande van € 250 tot € 600 afhankelijk van de afstand van de vlucht).
In beide gevallen moet de luchtvaartmaatschappij u de keuze laten tussen een terugbetaling van het vliegticket of een ticket voor een volgende vlucht en u bijstand verlenen (zie vraag 2).
In de volgende 2 gevallen kan de luchtvaartmaatschappij een persoon met een handicap of met verminderde mobiliteit wel aan boord weigeren:
- Wanneer de aanwezigheid van deze persoon een veiligheidsprobleem oplevert;
- Wanneer de luchtvaartmaatschappij in de onmogelijkheid verkeert om deze persoon te vervoeren.
In elke Europese lidstaat bestaat een controle-instantie. Deze zijn opgericht door de Europese Commissie en de Europese lidstaten. Klik hier voor een lijst van deze controle-instanties. Zij zijn vaak ondergebracht bij het Ministerie van Transport.
Deze instanties moeten controleren of de luchtvaartmaatschappijen de Verordening 261/2004 respecteren. Zij behandelen ook klachten van passagiers die het slachtoffer werden van vertraging, annulering of overboeking van een vlucht. De plaats van de inbreuk bepaalt hun bevoegdheid. Wanneer u bijvoorbeeld een probleem ondervond op Frans grondgebied, dan is de Franse instantie bevoegd, zelfs wanneer uw vlucht uitgevoerd werd, of uitgevoerd moest worden, door een Poolse luchtvaartmaatschappij.