Te groen om waar te zijn?
In het kader van de jaarlijkse Fraud Prevention Month in maart, lanceert de FOD Economie samen met ECC België de campagne en de website: Te groen om waar te zijn?.
Ondernemingen, bedrijven en verkopers spelen graag in op de trend van duurzaam consumeren. Met milieuclaims zoals ‘ecologisch’, ‘groen’ en ‘CO2-neutraal’ proberen ze consumenten te overtuigen om hun producten te kopen. Maar zijn die claims waar, nauwkeurig en voldoende onderbouwd met bewijs? Of te groen om waar te zijn en maken de verkopers zich zo schuldig aan ‘greenwashing’?
Vijf tips om valse milieuclaims te doorprikken
- Controleer of de “groene” claims onderbouwd zijn
- Check over welk aspect van de levenscyclus de claim gaat
- Ga na of de claim over een wettelijke verplichting of gangbare praktijk gaat
- Controleer of een vergelijkende milieuclaim wordt toegelicht
- Ga na of labels en certificeringen worden toegelicht
De website Te groen om waar te zijn? gaat dieper in op deze tips.
Twijfelachtige milieuclaim gespot?
Die kunt u aankaarten bij het ConsumerConnect. De Economische Inspectie van de FOD Economie kan dan de vermeende frauduleuze praktijk onderzoeken.