Blue Air staakt alle vluchten tot een nog niet bevestigde datum

Laatst aangepast op 11/10/2022.

De Roemeense luchtvaartmaatschappij Bleu Air houdt alle vliegtuigen aan de grond. Eerst tot 10 oktober 2022. Nu laat de vliegmaatschappij weten dat het ook alle vluchten na 10 oktober annuleert en dat tot een nog niet bevestigde datum. Nieuwe tickets boeken is voorlopig ook niet mogelijk. Hebt u reisplannen met Blue Air? De vliegmaatschappij biedt 2 opties: vliegdata wijzigen of tegoed in uw Blue wallet. Een derde optie is een terugbetaling. In sommige gevallen hebt u ook recht op een compensatie.

Het Roemeense Blue Air vertoeft al een hele tijd in slechte financiële papieren. Naar verluidt heeft het momenteel geen geld om brandstof en andere uitgaven te betalen. Daarom besliste het management alle vluchten tot 10 oktober 2022 te staken. Blue Air hoopt na 10 oktober terug te vliegen maar garanties zijn er (nog) niet.

Is uw ticket geannuleerd? Hierop hebt u recht

  • Blue Air biedt u op de website de keuze tussen een aanpassing van de reisdata naar een latere datum of een tegoed in uw Blue wallet, een elektronische portemonnee. Daarmee kunt u op een later moment een nieuwe vlucht boeken.
  • Deze opties bevallen u niet? Dankzij Europese regels mag u de luchtvaartmaatschappij een terugbetaling van uw reservering vragen. Hou er wel rekening mee dat u die misschien niet (gemakkelijk) ontvangt. Blue Air zit immers in moeilijke financiële papieren.
  • Annuleerde Blue Air uw vlucht minder dan twee weken voor vertrek? Dan hebt u misschien ook recht op een compensatie. Met onze ‘Bereken uw vergoeding’ tool kunt u nagaan waarop u recht hebt.

Goed om te weten: boekte u uw vliegtickets op de website van Blue Air en betaalde u met een kredietkaart? Vraag de uitgever van uw kredietkaart om een 'chargeback' met het formulier dat u vindt op www.mijnkaart.be.

Schrijft naar Blue Air voor (terug)betaling

Kiest u voor een terugbetaling van uw reservatie? Laat het Blue Air weten via dit formulier waarin u:

  • de details vermeldt van de geannuleerde vlucht (datum, vluchtnummer, vertrekplaats en reissom).
  • verwijst naar de Europese Verordening 261/2004 die u uw recht op terugbetaling toekennen.
  • verzoekt om een terugbetaling binnen 7 dagen op uw rekening (met vermelding van uw IBAN- en BIC-code en de naam van uw bank).
  • een kopie toevoegt van alle bewijsstukken (boekingsbevestiging en betaalbewijs).

Als u ook recht hebt op een schadevergoeding dan kunt u die in hetzelfde schrijven vragen.

ECC tot uw dienst

Hebt u een vraag over uw rechten in geval van vluchtannulatie? Contacteer onze juristen voor gratis hulp en advies.