Vlucht vervroegd, wat nu?
Is uw vlucht geannuleerd of vertraagd? Of mocht u onterecht het vliegtuig niet op? Europese wetgeving bepaalt waarop u recht hebt. Die wetgeving zegt niets over vluchten met een vervroegde vertrektijd. Welke zijn uw rechten in deze situatie?
Het Europees Hof van Justitie heeft het antwoord op deze vraag verduidelijkt in zijn uitspraak van 21 december 2021. We lichten de uitspraak toe:
- Wat zegt het Europees Hof van Justitie?
- Waarop hebt u recht bij een vervroegde vlucht?
- Wanneer kunt u een schadeloosstelling vragen?
- Welke schadevergoeding mag u vragen?
- En wat als u via een reisbureau of boekingssite geboekt hebt?
- Wat bij overmacht?
- Hoe vraagt u een vergoeding aan de luchtvaartmaatschappij?
Wat zegt het Europese Hof van Justitie?
Het Europees Hof van Justitie oordeelt dat een vlucht waarvan de vertrektijd meer dan een uur vervroegd is, als geannuleerd moet worden beschouwd. U hebt dan ook dezelfde rechten zoals voorzien door de Europese wetgever bij een geannuleerde vlucht.
Waarop hebt u recht bij een vervroegde vlucht?
Om welke reden de vlucht ook met meer dan een uur vervroegd werd, u hebt hoe dan ook de keuze tussen:
- het aanvaarden van de vervroegde vlucht
- de terugbetaling van uw reservering
Wanneer kunt u een schadeloosstelling vragen?
Of u nu kiest voor het behoud van uw ticket of de terugbetaling van uw reservering, het Europees Hof van Justitie beklemtoont dat u een schadevergoeding mag vragen aan de luchtvaartmaatschappij wanneer uw vlucht met meer dan één uur vervroegd is, tenzij de wijziging te wijten is aan buitengewone omstandigheden of u hiervan tijdig werd geïnformeerd:
- minstens 2 weken voor u vertrekt
- tussen 2 weken en 7 dagen voor uw vertrek én indien het nieuwe vertrek niet meer dan 2 uur voor de oorspronkelijke vertrektijd plaatsvindt en niet meer dan 4 uur na de oorspronkelijke geplande aankomsttijd aankomt
- minder dan 7 dagen voor uw vertrek én indien het nieuwe vertrek niet meer dan 1 uur voor de oorspronkelijke vertrektijd van uw vlucht en niet meer dan 2 uur na de geplande aankomsttijd valt
Welke schadevergoeding mag u vragen?
Voldoet u aan bovenvermelde voorwaarden? Dan kunt u een financiële vergoeding krijgen per passagier voor een bedrag van:
- 250 euro voor vluchten tot en met 1500 km
- 400 euro voor vluchten van meer dan 1500 km binnen de Europese Unie, én voor vluchten tussen 1500 en 3500 km buiten de EU
- 600 euro voor andere vluchten
Opgelet: de luchtvaartmaatschappij mag dit bedrag in geen geval halveren. Is de vertrektijd van uw vlucht met meer dan een uur vervroegd? Het totale bedrag is verschuldigd.
Wat als u via een reisbureau of boekingssite hebt geboekt?
U boekte een vliegticket via een reisbureau of een boekingssite en u bent door geen enkele betrokken partij tijdig geïnformeerd over de annulatie, de vertraging of de gewijzigde vertrektijd van uw vlucht? U hebt recht op de forfaitaire vergoeding, ook al had de luchtvaartmaatschappij deze informatie bezorgd aan het reisbureau of de boekingssite. Dat heeft het Europees Hof van Justitie besloten in een eerdere zaak op 11 mei 2017 en herhaald in haar uitspraak van 21 december 2021. Dit is niet het geval als de aanpassing van de vertrektijd te wijten is aan buitengewone omstandigheden.
Opgelet: het is de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitgevoerd heeft of zou uitvoeren die de forfaitaire vergoeding moet betalen. Niet de luchtvaartmaatschappij of de boekingssite die de vlucht heeft verkocht. Ook al had de luchtvaartmaatschappij de boekingssite of het reisbureau geïnformeerd over de vervroegde vertrektijd maar had die u die wijziging niet of niet tijdig doorgegeven.
Maar wat is overmacht?
Uw vlucht vervroegd wegens buitengewone omstandigheden? De luchtvaartmaatschappij moet u geen compensatie betalen.
Maar wat is een geval van overmacht? Onder andere:
- politieke instabiliteit
- moeilijke weersomstandigheden
- veiligheidsrisico’s
- stakingen die hun oorzaak vinden buiten de luchtvaartmaatschappij
Een technisch probleem? Dat beschouwt het Hof van Justitie van de Europese Unie op zich niet als overmacht.
Goed om te weten: Niet overtuigd van de reden opgegeven door de luchtvaartmaatschappij? Vul dan het klachtenformulier voor luchtvaartpassagiers en doe beroep op een van de controle-instanties die de Europese Commissie en de lidstaten hiervoor aanstelden. U raadpleegt de bevoegde instantie van het land waar uw vliegtuig had moeten opstijgen. Vertrekt u uit een niet-EU-land? Neem dan contact op met de bevoegde instantie in uw land van aankomst.
Hoe vraagt u een vergoeding aan de luchtvaartmaatschappij?
Hebt u recht op een schadevergoeding? Contacteer dan de luchtvaartmaatschappij voor een (terug)betaling en volg daarvoor haar procedure. Die vindt u meestal op de website van de luchtvaartmaatschappij.