Vlucht geannuleerd, wat nu?
Uw vlucht is geannuleerd. Niets aan te doen. Maar u kunt er wel iets méé doen. Want u hebt altijd recht op een andere vlucht of een terugbetaling en bijstand. U vindt hier alle uitleg.
- Waarop hebt u recht bij annulatie van uw vlucht?
- Wanneer kunt u een schadeloosstelling vragen?
- Welke schadevergoeding mag u vragen?
- Wat bij overmacht?
- Hoe vraagt u een vergoeding aan de luchtvaartmaatschappij?
Vlucht geannuleerd: waarop hebt u recht?
Zelfs als u uw ticket maanden op voorhand koopt, bestaat de kans dat de luchtvaartmaatschappij uw vlucht annuleert. Om welke reden de vlucht ook geannuleerd werd, u hebt hoe dan ook de keuze tussen:
- een nieuwe vlucht, zonder extra kosten en onder vergelijkbare transportvoorwaarden
- de terugbetaling van uw reservering
U gaat voor een nieuwe vlucht? Dan hebt u ook recht op:
- maaltijden en verfrissingen, in verhouding tot de wachttijd
- twee gratis telefoongesprekken, e-mails of faxberichten
- overnachting in een hotel en vervoer ernaartoe, indien nodig
Wanneer kunt u een schadevergoeding vragen?
Of u nu kiest voor een nieuwe vlucht of de terugbetaling van uw reservering, u mag een schadevergoeding vragen aan de luchtvaartmaatschappij wanneer uw vlucht geannuleerd wordt, tenzij u hiervan tijdig werd geïnformeerd:
- minstens 2 weken voor uw vertrek
- tussen 2 weken en 7 dagen voor uw vertrek én u een nieuwe vlucht aangeboden kreeg die hoogstens 2 uur vroeger vertrekt en hoogstens 4 uur later aankomt dan uw oorspronkelijke, geannuleerde vlucht
- minder dan 7 dagen voor uw vertrek én u een nieuwe vlucht aangeboden kreeg die hoogstens 1 uur vroeger vertrekt en hoogstens 2 uur later aankomt dan uw oorspronkelijke, geannuleerde vlucht
Opgelet: De luchtvaartmaatschappij dient deze vergoeding niet te betalen indien de annulatie te wijten is aan buitengewone omstandigheden of overmacht.
Hoeveel bedraagt de schadevergoeding?
Voldoet u aan bovenvermelde voorwaarden? Dan kunt u een financiële vergoeding krijgen per passagier voor een bedrag van:
- 250 euro voor vluchten tot en met 1500 km
- 400 euro voor vluchten van meer dan 1500 km binnen de Europese Unie, én voor vluchten tussen 1500 en 3500 km buiten de EU
- 600 euro voor andere vluchten
Maar dit bedrag kan worden gehalveerd als u een andere vlucht krijgt, waarvan het aankomstuur:
- binnen de 2 uur na uw oorspronkelijke aankomstuur ligt, voor een afstand van 1500 km of minder
- binnen de 3 uur na uw oorspronkelijke aankomstuur ligt, voor een afstand van meer dan 1500 km binnen de Europese Unie, én voor een afstand tussen 1500 en 3500 km buiten de EU
- binnen de 4 uur na uw oorspronkelijke aankomstuur ligt, voor andere vluchten
En wat bij overmacht?
Is uw vlucht geannuleerd door overmacht? De luchtvaartmaatschappij moet u sowieso nog de maaltijden, verfrissingen, telefoongesprek en hotel bieden tot aan uw vlucht. Wat de luchtvaartmaatschappij niet moet doen, is u de compensatie betalen.
Maar wat is een geval van overmacht? Onder andere:
- politieke instabiliteit
- moeilijke weersomstandigheden
- veiligheidsrisico’s
- stakingen die hun oorzaak vinden buiten de luchtvaartmaatschappij
Een technisch probleem? Dat beschouwt het Hof van Justitie van de Europese Unie op zich niet als overmacht.
Goed om te weten: Niet overtuigd van de reden opgegeven door de luchtvaartmaatschappij? Doe beroep op een van de controle-instanties die de Europese Commissie en de lidstaten hiervoor aanstelden. U raadpleegt de bevoegde instantie van het land waar uw vliegtuig had moeten opstijgen. Vertrekt u uit een niet-EU-land? Neem dan contact op met de bevoegde instantie in uw land van aankomst.
Hoe vraagt u een vergoeding aan de luchtvaartmaatschappij?
Moest u de kosten voor drank en maaltijden, communicatie, hotel en/of vervoer voorschieten en hebt u de betaalbewijzen bewaard? Hebt u recht op een schadevergoeding? Contacteer dan de luchtvaartmaatschappij voor een (terug)betaling en volg daarvoor haar procedure. Die vindt u meestal op de website van de luchtvaartmaatschappij.