Bagage op het vliegtuig
U landde net op uw reisbestemming en uw vliegtuig-bagage rolt niet van de band. Of uw koffer is beschadigd? Wat doet u dan? Hieronder vindt u het antwoord op al uw vragen rond verlies, beschadiging of vertraging van uw bagage op het vliegtuig:
- Wat zijn uw rechten?
- Wat als uw vliegtuig-bagage meer waard is dan de schadevergoeding?
- Welke stappen moet u ondernemen?
- Welke termijn hebt u voor uw klacht?
- Wat met handbagage?
Tip: Uw contactgegevens in de bagage stoppen kan helpen om ze sneller terug te vinden in geval van problemen. U kunt dit formulier uitprinten, invullen en in uw koffer(s) stoppen. Op dit formulier vindt u ook de link naar onze website met meer info over uw rechten. Bijkomend kunt u aan de buitenkant een herkenbaar bagagelabel hangen met uw telefoonnummer en/of e-mail.
Bagageproblemen: wat zijn uw rechten?
Het vervoer van bagage per vliegtuig is in Europa geregeld door het Verdrag van Montréal, dat is omgezet in het Europees recht met Verordening 889/2002.
Bij beschadigde, vertraagde of verloren ingecheckte bagage hebt u dankzij dit verdrag recht op een schadevergoeding van hoogstens 1.288 bijzondere trekkingsrechten of ongeveer 1.600 euro per passagier.
Dat is het maximumbedrag. Dat betekent dat u moet onderhandelen met de luchtvaartmaatschappij(en) tot u een bedrag krijgt waarmee u tevreden bent. Dat is niet altijd eenvoudig. Sommige maatschappijen vragen bijvoorbeeld om aankoopbewijzen van wat er in uw vliegtuig-bagage zat.
Goed om te weten: Bestond uw reis uit een of meerdere tussenstops, geregeld door verschillende luchtvaartmaatschappijen, en merkt u bij aankomst dat er een probleem is met uw vliegtuig-bagage? Dan mag u aankloppen bij een van de maatschappijen die betrokken is bij uw vlucht.
Wat als die meer waard is dan de schadevergoeding?
Is uw bagage op het vliegtuig meer waard dan 1.288 bijzondere trekkingsrechten (+/-1.600 euro)? Dan meldt u dat het best bij de check-in – vóór u op reis vertrekt. Dan gaat u bij de luchtvaartmaatschappij een verzekering aan, en krijgt u in geval van verlies, beschadiging of vertraging een schadevergoeding voor die waarde.
Opgelet: luchtvaartmaatschappijen hebben vaak een lijst van artikelen waarvoor ze geen verantwoordelijkheid opnemen (bv. elektronica, juwelen ...) . Checkt u toch iets in dat daarop staat? Dan krijgt u daarvoor in geval van verlies, schade of vertraging geen vergoeding. Neem dus hun lijst voor bagage op het vliegtuig aandachtig door – u vindt hem in de transportvoorwaarden.Welke stappen moet u ondernemen?
Stapte u zonder (of met beschadigde) bagage van het vliegtuig? Onderneem dan deze stappen:
- Meld de schade, het verlies of de vertraging metéén in de luchthaven. Dan krijgt u een PIR-document mee (Property Irregularity Report) en wordt een onderzoek gestart.
- Neem contact op met uw luchtvaartmaatschappij en vraag hen om u op de hoogte te houden van dat onderzoek.
- Hou goed alle aankoopbewijzen bij van aangekochte basisartikelen.
- Vraag uw schadevergoeding aan via een aangetekende brief of fax met ontvangstbevestiging naar de luchtvaartmaatschappij.
Welke termijn hebt u om uw klacht in te dienen?
Hoe snel u uw probleem met uw vliegtuig-bagage moet melden? Dat hangt af van uw situatie:
- Is uw vliegtuig-bagage beschadigd? Stuur uw brief binnen 7 dagen nadat u uw valies of valiezen hebt ontvangen.
- Liep uw vliegtuig-bagage vertraging op? Dan hebt u 21 dagen om uw brief te sturen, vanaf de datum dat u uw bagage terugkreeg.
- Raakte uw vliegtuig-bagage verloren, of is ze met meer dan 21 dagen vertraagd? Stuur uw brief dan zo snel mogelijk.
Respecteer deze termijnen. Want doet u dat niet? Dan zou de luchtvaartmaatschappij dat tegen u kunnen gebruiken om uw schadevergoeding niet te moeten betalen.
Opgelet: Het PIR document (document dat u ontvangt op de luchthaven) is niet voldoende. U dient absoluut nog een brief te richten aan de maatschappij.En wat met handbagage?
Alle regels die u hier vindt rond bagage op het vliegtuig gelden níét voor handbagage. Die valt volledig onder uw eigen verantwoordelijkheid.
Check voor richtlijnen (zoals de afmetingen en het gewicht van uw bagage op het vliegtuig) de transportvoorwaarden van uw luchtvaartmaatschappij. Sommige luchtvaartmaatschappijen beperken het aantal stuks handbagage aan boord. De resterende stuks moeten verplicht in het bagageruim.
Denk er ook aan dat er bepaalde beperkingen zijn voor uw handbagage, vooral rond vloeistoffen. Zo mag u maximaal 1 liter meenemen aan boord – verdeeld over tubes, potjes of flesjes van niet meer dan 100 ml. U moet deze ‘recipiënten’ samen in één hersluitbaar zakje stoppen.
Goed om te weten: u komt aan de gate en de luchtvaartmaatschappij meldt dat uw handbagage moet ingecheckt worden? Haal uw laptop, juwelen e.d. uit de koffer want de luchtvaartmaatschappij draagt geen verantwoordelijkheid voor eventuele schade of verlies.