Instapweigering

We spreken van ‘instapweigering’ als u zich op tijd aanmeldde aan de gate met de nodige documenten en u toch het vliegtuig niet op mocht. Maar een instapweigering kan gerechtvaardigd zijn. Denk hierbij aan:

  • een probleem met de reisdocumenten 
  • gezondheidsredenen
  • redenen van veiligheid of beveiliging

Gebeurde de instapweigering bij u om andere redenen, bijvoorbeeld wegens overbooking? Ontdek dan alles wat u hierover moet weten: 

Waarop hebt u recht bij ongerechtvaardigde instapweigering?

Bij ongerechtvaardigde instapweigering hebt u recht op:  

  • een alternatieve vlucht of terugbetaling van uw ticket
  • maaltijden en verfrissingen, in verhouding tot de wachttijd
  • twee gratis telefoongesprekken, e-mails of faxberichten
  • overnachting in een hotel en vervoer ernaartoe, als u op een andere vlucht werd geboekt.

Instapweigering: welke schadevergoeding mag ik vragen?

Of u kiest voor een nieuwe vlucht of de terugbetaling van uw reservering, u mag bij een ongerechtvaardigde instapweigering een financiële schadevergoeding vragen (per passagier) tot: 

  • 250 euro voor vluchten tot en met 1500 km
  • 400 euro voor vluchten van meer dan 1500 km binnen de Europese Unie, én voor vluchten tussen 1500 en 3500 km buiten de EU
  • 600 euro voor andere vluchten

Maar dit bedrag kan worden gehalveerd als u een andere vlucht krijgt, waarvan het aankomstuur:

  • binnen de 2 uur na uw oorspronkelijke aankomstuur ligt, voor een afstand van 1500 km of minder
  • binnen de 3 uur na uw oorspronkelijke aankomstuur ligt, voor een afstand van meer dan 1500 km binnen de Europese Unie, én voor een afstand tussen 1500 en 3500 km buiten de EU
  • binnen de 4 uur na uw oorspronkelijke aankomstuur ligt, voor andere vluchten

Wat bij overboeking?

Sommige luchtvaartmaatschappijen verkopen meer tickets dan dat er plaatsen zijn in een vliegtuig. Soms moet er daardoor een passagier geweigerd worden op de vlucht. Dit is overboeking. 

Merkt de luchtvaartmaatschappij dat de vlucht overboekt is? Dan moet ze eerst vragen of er vrijwilligers zijn om een andere vlucht te nemen – inclusief een aantal voordelen. Die zijn niet vastgelegd, dus de maatschappij en de passagier mogen hierover onderhandelen.  

Biedt niemand zich vrijwillig aan? Dan weigert de luchtvaartmaatschappij bepaalde passagiers tegen hun wil de toegang tot het vliegtuig. In zo’n geval van instapweigering hebben reizigers recht op: 

  • een nieuwe vlucht of terugbetaling van de vlucht
  • maaltijdingen, verfrissingen en eventueel hotel
  • de hierboven vermelde schadevergoeding