Bagageproblemen op de trein
Neemt u bagage mee op uw treinreis? Dan bent u daarvoor zelf volledig verantwoordelijk, behalve indien u uw bagage uitdrukkelijk toevertrouwt aan het spoorwegbedrijf. Enkel in dit geval kunt u een compensatie vragen bij
Trein-bagage verloren: uw vergoeding
De Europese regelgeving beschouwt trein-bagage als verloren na veertien dagen. Daarna mag u een compensatie eisen:
De waarde van uw verloren trein-bagage is bewezen. | De waarde van uw verloren trein-bagage kan niet worden bewezen. |
Uw schadevergoeding dekt de waarde van uw trein-bagage, maar heeft een maximum van:
|
Uw schadevergoeding is beperkt tot:
|
In deze gevallen moet de vervoersmaatschappij ook de prijs van het bagagevervoer en de aanverwante kosten (zoals douanerechten en accijnzen) terugbetalen.
Trein-bagage niet verloren, wel te laat
Raakt uw trein-bagage niet verloren, maar wordt ze later afgeleverd? Dan kunt u een vergoeding eisen volgens deze tabel:
De waarde van uw trein-bagage is bewezen. | De waarde van uw trein-bagage kan niet worden bewezen. |
Uw schadevergoeding dekt de waarde van uw trein-bagage, maar heeft een maximum van:
|
Uw schadevergoeding is beperkt tot:
|
Opgelet: deze vergoeding moet betaald worden voor elke 24 uur dat de trein-bagage te laat wordt geleverd.
Trein-bagage werd beschadigd?
Raakt uw bagage beschadigd tijdens de treinreis? Dan kunt u een vergoeding vragen die overeenstemt met de waardevermindering van het artikel in kwestie.