Reizen met een handicap of beperkte mobiliteit
Als treinreiziger met een handicap of beperkte mobiliteit bent u beschermd door de Europese Verordening 2021/782. Deze regels bepalen:
- het beginsel van non-discriminatie
- de voorwaarden en de inhoud van het recht op assistentie
- de vergoeding bij verlies of schade aan mobiliteitshulpmiddelen
Het beginsel van non-discriminatie
Spoorwegmaatschappijen, tussenpersonen en reisorganisators mogen:
- niet weigeren een ticket uit te geven of een reservatie te boeken voor een persoon met een handicap of beperkte mobiliteit.
- geen toeslag aanrekenen om een supplement te eisen vanwege uw aandoening of dat u begeleid wordt, tenzij het echt nodig is.
Houden deze bedrijven zich niet aan deze regels? Treinreizigers met beperkte mobiliteit kunnen een schriftelijke motivering vragen en hebben daarvoor 5 werkdagen de tijd, te rekenen vanaf de dag van de inbreuk.
Het recht op assistentie
Hebt als treinreiziger met handicap of beperkte mobiliteit assistentie nodig? U moet:
- minstens 24 uur voor vertrek uw verzoek indienen bij de spoorwegmaatschappij, het station, de tussenpersoon of de reisorganisator. Eén verzoek volstaat, zelfs als u meerdere keren kunt reizen met uw ticket of abonnement op voorwaarde dat u uw planning voor de toekomstige reizen bevestigt.
- op tijd aanwezig zijn op de plaats vastgesteld door de spoorwegonderneming of stationsbeheerder die de assistentie verleent. Ze kunnen echter niet eisen dat u meer dan 60 minuten voor vertrek- of de inchecktijd op de ontmoetingsplaats bent. Is er geen tijdstip afgesproken? Ga dan ten minste 30 minuten voor vertrek of inchecktijd naar de aangegeven locatie.
Opgelet: in sommige landen moet u de assistentie 36 uur voor vertrek aanvragen. Deze uitzondering vervalt op 30 juni 2026.
Welke assistentie mag u als treinreiziger met een handicap of beperkte mobiliteit verwachten? Enkele voorbeelden:
- een goedkoper of zelfs gratis ticket voor uw begeleider, zoals voorzien in de nationale regels, die indien mogelijk naast u kan zitten.
- een gratis ticket voor uw begeleider, als de spoorwegmaatschappij zijn aanwezigheid vereist, die indien mogelijk naast u kan zitten.
- het recht om vergezeld te worden door een hulphond.
- gratis assistentie van stationspersoneel of de spoorwegmaatschappij om in en uit de trein te stappen en over te stappen op een andere trein.
Het recht op schadevergoeding bij incidenten
Is de spoorwegmaatschappij of stationsbeheerder verantwoordelijk voor het verlies of de beschadiging van uw mobiliteitshulpmiddelen (bv. een rolstoel, krukken) of het verlies of letsel van uw assistentiehond? Dan moet die:
- in de mate van het mogelijke uw noodzakelijke mobiliteitshulpmiddelen of andere hulpmiddelen tijdelijk vervangen.
- u een vergoeding aanbieden voor:
- de kosten van het vervangen of herstellen van verloren of beschadigde mobiliteitshulpmiddelen of hulpmiddelen.
- de kosten van het vervangen of behandelen van een hulphond die verloren is gegaan of gewond is geraakt.
- de redelijke kosten van de tijdelijke vervanging van mobiliteitshulpmiddelen, hulpmiddelen of hulphonden, indien zij niet in staat is om zelf voor een dergelijke tijdelijke vervanging te zorgen.