Uw rechten bij treinvertraging, -annulatie en gemiste aansluiting
Komt uw trein op zijn bestemming aan met zestig minuten vertraging of meer of wordt de trein geannuleerd? Dit zijn uw rechten:
- keuze tussen terugbetaling of een alternatieve rit (herroutering)
- recht op bijstand
- recht op schadevergoeding
Bestaat uw treinreis uit verschillende ritten met een aansluiting? Er zijn uitzonderingen, afhankelijk van of u één ticket of verschillende afzonderlijke tickets kocht.
Is uw treinreis verstoord door overmacht? Dit heeft gevolgen voor uw schadevergoeding.
Keuze tussen terugbetaling of alternatieve rit
Om welke reden de treinrit ook vertraagd of geannlueerd werd, de spoorwegmaatschappij moet u de keuze bieden tussen:
- de terugbetaling van uw ticket als u de reis niet verderzet. Deze terugbetaling moet binnen 30 dagen na het verzoek uitgevoerd worden.
- een alternatieve rit (herroutering) naar uw eindbestemming, zonder extra kosten, onder vergelijkbare transportvoorwaarden en zo snel mogelijk of op een later tijdstip.
Kiest u voor een alternatieve rit? De spoorwegmaatschappij:
- mag geen extra kosten aanrekenen, ook niet als u wordt geüpgraded. De spoorwegmaatschappij mag u ook niet vragen om in een lagere klasse dan gereserveerd te reizen, tenzij dit de enige optie is.
- moet indien mogelijk extra verbindingen vermijden.
- moet de verlenging van de totale reistijd zoveel mogelijk beperken.
Biedt de spoorwegmaatschappij u geen alternatieve reisopties binnen 100 minuten na de vertrektijd van de verstoorde trein? U hebt het recht om zelf alternatief vervoer (trein, touringcar of bus) naar uw eindbestemming te boeken. De spoorwegmaatschappij moet de extra kosten binnen de 30 dagen na uw verzoek terugbetalen.
Let wel: u moet de kosten beperken door te kiezen voor alternatieven die strikt noodzakelijk, passend en en redelijk zijn. Een taxirit naar de andere kant van de EU op kosten van de spoorwegmaatschappij is dus geen optie.
Uw recht op bijstand
De spoorwegmaatschappij moet u zo snel mogelijk op de hoogte brengen van de situatie en u zodra die informatie beschikbaar is informeren over de vertrek- en aankomsttijden van het alternatieve vervoer.
Wat de reden ook is voor de vertraging of annulering van uw trein, de spoorwegmaatschappij moet u ook gratis bijstand verlenen, namelijk:
- eten en drinken in functie van de wachttijd
- als de trein geblokkeerd staat op het spoor: vervoer tussen de plaats waar de trein strandde en het station of naar een ander vertrekpunt of eindbestemming van de dienst
- als de situatie erom vraagt: hotelovernachting en vervoer van het station naar het hotel. De spoorwegmaatschappij mag het aantal overnachtingen beperken tot drie als de verstoring van uw reis het gevolg is van overmacht.
Goed om te weten: Het spoorwegbedrijf moet op uw biljet de annulatie of de vertraging aangeven. Dit bewijs kunt u dan gebruiken om de compensatie aan te vragen.
Uw recht op vergoeding
Is uw trein geannuleerd of vertraagd en heeft u gekozen voor een omleiding naar uw eindbestemming? U hebt in principe recht op een financiële compensatie. De spoorwegmaatschappij heeft 30 dagen om u te vergoeden.
- Bereikt u de eindbestemming met een vertraging van 60 tot 119 minuten?
Dan mag u 25% van de biljetprijs terugeisen. - Bereikt u de eindbestemming met een vertraging van 120 minuten of meer?
Dan mag u 50% van de ticketprijs terugeisen.
Opgelet: het concept van ‘eindbestemming’ hangt af van het soort ticket dat u kocht: één ticket of verschillende afzonderlijke tickets.
Hebt u een heen-en-terugreis of een reis met meerdere bestemmingen geboekt? De vergoeding wordt berekend op basis van de werkelijke prijs van het betreffende traject. Vermeld uw reservatie alleen een totaalprijs, zonder vermelding van de prijs van de verschillende trajecten, wordt de compensatie proportioneel berekend (bv. compensatie op 50% van de totaalprijs voor een heen-en-terugreis).
- Hebt u een treinkaart of een -abonnement? En krijgt u tijdens de geldigheidsduur geregeld te maken met treinen die te laat (aan)komen of niet komen? Dan ook hebt u recht op een passende compensatie voor die treinvertragingen. De exacte vergoeding hangt af van de transportvoorwaarden van het spoorwegbedrijf.
- Werd de treinvertraging of de -annulatie al meegedeeld vóór u uw biljet kocht? Of koos u voor de terugbetaling van uw treinticket? Dan hebt u geen recht op een compensatie.
- Sommige spoorwegmaatschappijen stellen u voor de vergoeding te betalen in de vorm van een kredietnota. Daarmee kunt u dan een toekomstige boeking betalen op voorwaarde dat de gebruiksvoorwaarden (geldigheidsduur en bestemming) flexibel zijn. U bent niet verplicht een kredietnota te aanvaarden. Verkiest u een terugbetaling in contant geld, dan hebt u het recht om dat te eisen.
Wat met overmacht?
Is de annulatie, vertraging of gemiste aansluiting van uw trein te wijten aan overmacht? Ook dan hebt u recht op:
- keuze tussen terugbetaling van uw ticket of een alternatieve rit
- bijstand.
Opgelet: u hebt geen recht op een financiële vergoeding.
Wat is overmacht? Enkele voorbeelden:
- extreme weersomstandigheden
- een grote natuurramp
- een grote gezondheidscrisis zoals Covid-19
- kabeldiefstal
- personen op het spoor
- een noodgeval aan boord
- terrorisme of sabotage
- stakingen buiten de spoorwegmaatschappij