Eén of meerdere tickets, wat maakt het uit?
Uw reis bevat meerdere trajecten en een van de ritten is geannuleerd of vertraagd waardoor u uw aansluiting mist? Hebt u dan recht op een terugbetaling, alternatieve reis, bijstand en/of een vergoeding? Dat hangt af van het soort ticket(s) dat u kocht: één ticket voor alle trajecten van uw treinreis of verschillende tickets.
We onderscheiden drie scenario’s:
- U kocht uw treinreis bij de spoorwegonderneming in één enkele commerciële transactie
U kocht met andere woorden één ticket voor alle aansluitende trajecten van uw reis, zelfs als dat ticket in de praktijk afzonderlijke tickets combineert. Bij verstoringen van uw reis moet u zich richten tot de betrokken spoorwegmaatschappij om uw rechten te laten gelden (terugbetaling, alternatieve rit, bijstand en/of vergoeding).
De situatie is anders als de spoorwegmaatschappij u tijdens uw aankoop duidelijk meldt dat die verschillende tickets bevat bij verschillende spoorwegmaatschappijen. In dit geval is elke spoorwegmaatschappij verantwoordelijk voor het traject dat hij uitvoert en moet hij u enkel voor dit traject een oplossing bieden.
- U kocht een treinreis bij een tussenpersoon in één enkele commerciële transactie
Uw rechten variëren afhankelijk van de aard van uw ticket:
- Eén ticket met één unieke boekingscode bij de betrokken spoorwegmaatschappij(en). Bij problemen kunt u terecht bij de betrokken spoorwegmaatschappij(en).
- Afzonderlijke tickets maar u werd tijdens het aankoopproces niet geïnformeerd dat uw aankoop afzonderlijke tickets combineert? Mist u een aansluiting door een annulatie of vertraging van de voorgaande rit? De tussenpersoon moet het totaalbedrag van uw aankoop terugbetalen samen met een vergoeding van 75% van dit bedrag.
- Afzonderlijke tickets maar u werd tijdens het aankoopproces wel geïnformeerd dat uw aankoop afzonderlijke tickets combineert? De tussenpersoon heeft geen enkele verantwoordelijkheid bij problemen tijdens uw treinreis. U moet zich richten tot de spoorwegmaatschappij die verantwoordelijk was voor het verstoorde traject en kunt enkel voor dat traject een oplossing vragen.
- U kocht afzonderlijke tickets voor elk traject van uw reis tijdens meerdere commerciële transacties
De tickets staan dan los van elkaar met alle gevolgen van dien.
Goed om te weten: dankzij een afspraak tussen enkele belangrijke Europese spoorwegmaatschappijen (o.a. NMBS, NS, SNCF, DB, CFL, ÖBB, Renfe, Trenitalia) kunt u uw reis verderzetten als u een trein mist als gevolg van problemen tijdens de vorige rit, zelfs al kocht u afzonderlijke tickets voor de verschillende trajecten. Weet dat dit enkel geldt voor tickets gekocht tijdens één commerciële transactie. De afspraak garandeert enkel een alternatieve rit naar uw eindbestemming. Geen terugbetaling noch vergoeding.