Uw treinreis annuleren

U hebt een treinreis geboekt maar wil of kan niet reizen? De wet voorziet geen herroepingsrecht. Uw opties hangen af van (in volgorde):

De annulerings- en wijzigingsvoorwaarden van de spoorwegmaatschappij(en)

Vaak hebt u voor uw treinreis de keuze tussen verschillende soorten tickets waarvan de flexibiliteit varieert met de prijs. Of u uw ticket(s) kunt wijzigen of annuleren hangt af van de voorwaarden van toepassing op uw ticket(s). Bij wie u kocht – de spoorwegmaatschappij of tussenpersoon – maakt niet uit.

Hebt u flexibele tickets? Informeer de betrokken spoorwegmaatschappij, rechtstreeks of via de tussenpersoon, binnen de vereiste termijn van uw gewijzigde of geannuleerde reisplannen.

De annuleringsmogelijkheden van de boekingssite

Sommige tussenpersonen verkopen samen met tickets een annulatieoptie. Het voordeel: als uw ticket niet annuleerbaar of wijzigbaar is door de spoorwegmaatschappij(en) dan kunt u de tussenpersoon een terugbetaling van uw ticket vragen. De tussenpersoon zal u vergoeden volgens de voorwaarden van toepassing op het contract voor deze extra dienst.

Controleer de voorwaarden voordat u dergelijke optie koopt of activeert: in welke situaties kunt u terugvallen op deze optie? Welke bedragen zijn gedekt? Hoe wordt u betaald? Welke termijnen en procedures moet u respecteren?

Annuleringsverzekering

Uw ticket is niet annuleerbaar volgens de voorwaarden van de spoorwegmaatschappij? U hebt geen annuleringsmogelijkheid bij de tussenpersoon? Dan kan een annulatieverzekering van pas komen.

Zo’n verzekering kunt u bijvoorbeeld aangaan bij:

  • de spoorwegmaatschappij of tussenpersoon samen met de aankoop van uw ticket(s)
  • uw bank bv. als u de reservatie betaalt met een kredietkaart die dit voordeel biedt
  • een verzekeringsmaatschappij

Controleer de verzekeringspolis om na te gaan wat die precies dekt en onder welke voorwaarden:

  • welke redenen worden aanvaard?
  • welke bedragen zijn gedekt?
  • is er een franchise die u moet vergoeden?
  • welke bewijsstukken moet u voorleggen?
  • welke termijnen en procedures moet u respecteren? 
Goed om te weten
Hebt u een annulatieverzekering en wilt u uw reservatie annuleren? U moet 2 partijen contacteren:
  • de spoorwegmaatschappij of tussenpersoon voor de terugbetaling van de bedragen zoals voorzien in de annuleringsvoorwaarden van de spoorwegmaatschappij
  • de verzekeringsmaatschappij. Die zal u vergoeden volgens de voorwaarden van de polis, boven op de reeds ontvangen terugbetaling.De contactgegevens vindt u in de verzekeringspolis.

Geen zicht op terugbetaling? Annuleer niets!

Zijn uw tickets niet 100% terugbetaalbaar? Hebt u geen annuleringsopties of -verzekering afgesloten? Annuleer niet! Of u nu ruim van tevoren annuleert, op de dag van vertrek of gewoon niet opdaagt, het gevolg blijft hetzelfde: u hebt geen recht op terugbetaling.

Misschien is het lot u wel goed gezind en annuleert de spoorwegmaatschappij uw trein. Een onverwachte meevaller waardoor u aanspraak maakt op terugbetaling van uw reservatie.